کتاب تاریخچه و تکامل گردشگری منتشر گردید
به گزارش بن ایر، کتاب مصور تاریخچه و تکامل گردشگری در ۳۱۶ صفحه متتشر شد.
به گزارش بن ایر به نقل از مهر، این کتاب برگردانی از کتاب The History of Evolution of Tourism (۲۰۲۲) است که توسط حمیدرضا پوربرات ابوزیدآبادی ترجمه شده است و پرتو حسنی زاده آنرا ویراستاری کرده است. علاقه مندان این حوزه طی هفت فصل مندرج در این کتاب، ضمن آشنایی با اهمیت واکاوی تاریخچه و چگونگی تکامل این صنعت در مقدمه، از تاریخ کهن گردشگری (از ۹۰۰۰ ق. م. تا ۶۵۰ م.)، گردشگری در دوران پست کلاسیک (از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ م.)، گردشگری در دوران مدرن اولیه (از ۱۵۰۰ تا ۱۷۵۰ م.)، گردشگری در دوران مدرن متأخر (از ۱۷۵۰ تا ۱۹۴۵ م.) و گردشگری در دوران معاصر (از ۱۹۴۵ تا اوایل دههٔ ۲۰۲۰ م.) می آموزند و همینطور پیشبینی آینده گردشگری و میهمان نوازی از نگاه نویسنده را ملاحظه خواهند کرد. ذکر رویدادهای مهم هر دوره مذکور از خصوصیت های این کتاب به شمار می آید. همینطور عرضه تصاویر و نمودارها به تفهیم موارد نظری مطروح شده در این محتوا کمک شایان کرده است. اندیشه تکاملی در علوم متعدد همچون گردشگری در فصل آغازین، نگاه ویژه به تغییر، توسعه و تحول دارد. هم چنین نویسنده در این بخش توریسم را جدا از صنعت بعنوان یک پدیده پویای اجتماعی مورد توجه قرار می دهد. در تاریخ کهن گردشگری مطابق آن چه در فصل دوم آمده است، به اهداف نظامی، تجاری و پیشران های دیگری چون مراسم مذهبی و آئین های نمایشی پرداخته شده است. بازدید از اماکن مقدس و معابد خدایان و پیشگویان، حضور در جشنواره ها و بازدید از باغ ها و باغ وحش ها و شرکت یا تماشای بازی هایی چون المپیک، مهم ترین موارد برشمرده در این بخش هستند.
فصل سوم شامل اهم فعالیتهای گردشگری در قرون وسطاست. گرچه از این عصر اغلب بعنوان «دوران خشونت» یاد شده اما گردشگری انبوه مذهبی و رواج سوغات بعنوان راهکار ملموس سازیِ تجربه و ترویج فرهنگ خوراک جوامع محلی در حاشیه این نوع از گردشگری، در این بخش تشریح شده اند. گردشگری طی اولین سده های بعد از سفر کریستف کلمب بعنوان دوران مدرن اولیه و در چهارمین فصل مورد بررسی قرار گرفته است. اگر شروع کار بازارهای محلی و میهمان نوازی راهبان و سایر متولیان مذهبی را در عصر پیشین، آغازگر گردشگری خوراک بدانیم، میتوان باور داشت که در دوران مدرن اولیه، برخی رستوران ها توسعه یافتند. ایجاد «گرند تور»، بنیان گذاری موزه ها بخصوص طرح موزه های باز برای شهرهایی چون فلورانس و برگزاری رویدادهای ملی، مذهبی و موضوعی همچون مواردی هستند که در این فصل مورد واکاوی قرار گرفته اند. دوران مدرن متأخر مطابق آن چه در فصل پنجم آمده، دورانی است که به علت افزایش شبکه ریلی در بعضی کشورها چون بریتانیا، سوئیس و هند، امکان تأسیس شرکتهای تورگردانی و سازمان های ملی گردشگری امکان پذیر شد. این خصوصیت هم چنین سفرهای «لوکس» را برای طبقه ثروتمندان محقق کرد. این مفهوم به نوبهٔ خود باعث تبیین ارزش در حوزه های مالی، کارکردی، شخصی و اجتماعی شد تا جایی که «هرم لوکس» بعنوان سازوکاری در حوزه میهمان نوازی شکل گرفت. از سویی هر دو جنگ جهانی و رکود شدید اقتصادی ناشی از آنها در این دوران رقم خورد و از طرفی اقداماتی خلاقانه ای نظیر ارسال کارت پستال و احساس احتیاج به اوقات فراغت شکل گرفت. هم چنین سفرهای هوایی و دریایی در این فصل مورد توجه قرار گرفته اند. اثر بیماری های همه گیر بر صنعت توریسم از دیگر مواردی است که در ادامه بررسی شده اند. گردشگری در دوره معاصر در فصل ششم ضمن اشاره به توسعهٔ صنعت هوایی، اثر «فوردیسم» و اهمیت تضمین «کیفیت» و در نتیجه، استاندارد تشریح شده است. در ادامه «پایداری» و «سبزگرایی»، علایق خاص گردشگران به موضوع هایی چون فیلم، خوراک و سفرهای مجازی با استفاده از فناوری هایی نظیر حقیقت مجازی در دوره همه گیری کووید ۱۹ و چگونگی عرضه خدمات میزبان در چنین شرایطی واکاوی شده اند. چالش های این عصر هم در ابعاد مختلفی نظیر ورود کنترل نشدهٔ گردشگران به برخی مقاصد، اثر حادثه ۱۱ سپتامبر، خسارات زیست محیطی، اقدامات ضد فرهنگ و… مورد بررسی قرار گرفته اند. نویسنده با تأمل بر کلیدواژه ها و در پایان هر فصل، با طرح نمونه هایی از مطالعات موردی، خواننده را به چالش می کشد تا با مطالعه تجربیات مندرج و بررسی وضعیت موجود قادر به تفکر سیستمی برای حل چالش های پیش رو باشد و به کمک او به سمت پیشبینی آینده این صنعت در فصل هفتم گام برمی دارد. به بیان دیگر با بازنگری تاریخی تکامل گردشگری باوجود چالش های گذشته، تلاش دارد روند مورد انتظار را پیشاپیش روایت کند. وی با تاکید بر «اقتصاد خیال پردازی» به توسعهٔ پایدار این صنعت با اخطار حضور فناوری در چارچوب های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، حقیقت مجازی و…توجه می دهد و بر اهمیت تأمین لذت توریست با حفظ کیفیت به شرح برشمرده در کتاب، تاکید می کند.
علاقه مندان از سراسر ایران برای تهیه ٔ این کتاب به قیمت ۵۰۰ هزار تومان می توانند به وبسایت www.gilgameshmag.com و شبکه های مجازی فصلنامه میراث و گردشگری گیلگمش و انتشارات نوسده مراجعه نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب