BonAir
لینک دوستان بن ایر
بن ایر

گزارش بن ایر؛

بازخوانی یک سفر ریلی از تهران تا کربلا

بازخوانی یک سفر ریلی از تهران تا کربلا

بن ایر: خبرگزاری مهر در آستانه شروع باردیگر سفرهای ریلی تا کربلا بعد از اربعین، به بازخوانی گزارشی از سفر 36 ساعته با قطار تا کربلا پرداخته است.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ همزمان با ایام اربعین برخی از قطارهای تلفیقی از تهران و مشهد به سمت کربلا حرکت کرد اما دو هفته ای است که متوقف مانده است با اینحال در تازه ترین رخداد، مدیرکل برنامه ریزی و خدمات مسافری راه آهن از توافق با عراق برای اعزام هفتگی زوار با قطارهای ترکیبی تهران - کربلا بعد از اربعین حسینی آگاهی داده است. سید محسن طباطبایی اتابک گفته است: اعزام مسافران با قطارهای داخلی تا ایستگاه شلمچه و بعد از انجام عملیات گمرکی با اتوبوس به بصره خواهد بود. بعد از آن مسافران از بصره توسط قطارهای مناسب عراقی به سمت ایستگاه راه آهن کربلا طی طریق می کنند. مدیرکل برنامه ریزی و خدمات مسافری شرکت راه آهن بیان داشت: روند بازگشت زوار نیز بصورت عکس روند مذکور خواهد بود و یک قطار بصورت منظم در ایام شنبه هر هفته از تهران به سمت کربلا و بصورت ترکیبی اعزام خواهد شد و در صورت رشد تقاضا، امکان افزایش این قطارها وجود دارد.
مقرر است این قطار ترکیبی پس از اربعین باردیگر حرکت نماید. این قطار روزهای شنبه مسافران را از تهران به کربلا می فرستد. قبل از این خبرنگار مهر در گزارشی مفصل، کیفیت و شرایط سفر را بررسی نموده است این دفعه نیز باتوجه به راه اندازی باردیگر قطار، گزارش با تغییراتی بازخوانی خواهد شد. چون هنوز هم اطلاعاتی که به مسافران درباره ی کیفیت این قطار داده می شود اندک است. این قطار که قیمتی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد، روزهای شنبه از ساعت ۱۱ از راه آهن تهران حرکت می کند ولی مسافران باید بدانند که این قطار ترکیبی است و قرار نیست یک سره تا کربلا برود به این علت بهتر است بار کمتری با خود حمل کنند در ادامه چرایی آنرا بهتر خواهیم گفت. بسیاری از افرادی که می خواهند سوار این قطار ترکیبی شوند در شهرهای دیگر زندگی می کنند به این علت می بایست با قطار، هواپیما یا اتوبوس خودرا به قطار تهران برسانند. تعدادی از افراد از تبریز به تهران می آیند در راه آهن مدتی منتظر می مانند تا زمان حرکت قطار تهران به سمت شلمچه فرابرسد. داخل قطار به سبب داشتن چمدان های زیاد، جای کمی برای بار مسافران وجود دارد. بسیاری از افراد می خواهند با همین قطار برگردند به این علت حداقل یک هفته در عراق می مانند و طبیعتاً بار زیادی هم حمل می کنند.
سفر با قطار برای برخی ممکنست سخت باشد اما بسیاری از افراد هم آنرا به اتوبوس ترجیح می دهند. داشتن تخت استراحت و خواب شب، محلی برای غذا خوردن و سرویس بهداشتی مهم ترین مولفه هایی است که مسافران اتوبوس را به سمت قطار سوق می دهد حتی اگر زمان رسیدن تا مقصد طولانی باشد. بدین سبب مسافران باید حدود ۳۰ ساعت را (اگر بیشتر نشود و تأخیر نداشته باشد) در نظر بگیرند. این قطار ۱۸ ساعت در خاک ایران خواهد بود. مدت ۲ ساعت برای تشریفات گذرنامه زمان لازم است سپس زوار ۳۰ کیلومتر را با اتوبوس تا بصره طی می کنند، پس از آن به مدت هشت ساعت در قطار بصره تا کربلا خواهند بود. قطاری که با این حدود قیمت در نظر گرفته شده بن ریل چهار ستاره است که در سایت راه آهن نوشته؛ صندلی های آن، دارای شرایط متفاوتی است. قطار ایران ۴ تخته است و قطار عراقی، دو تخته، چهار تخته، اتوبوسی ویژه و اتوبوسی است و ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه از تهران حرکت خواهدنمود. بهتر است پیش از سفر عوارض خروج از کشور پرداخت گردد تا در مرز معطل نشوند. زوار عتبات برای بار اول ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و بار دوم و سوم باید ۱۵ هزار تومان عوارض بدهند. خط ۱۱ قطار تهران کربلا با پرچم و ازدحام جمعیت مواجه می باشد. کوپه قطار فرقی با قطارهای دیگر ندارد و همان هایی است که همیشه به سمت خوزستان و شلمچه می رود. مهمانداران قطار اطلاعات کمی از چند و چون سفر به کربلا دارند چون آنها ایرانیها را تنها تا شلمچه همراهی می کنند و بر می گردند.
اما در طول مسیر عده ای از افراد بصورت داوطلب به مسافران کمک می کنند تا شرایط سفر برایشان مهیا شود آنها پیشنهاد می کنند اگر هنوز جای اقامت رزرو نکرده اند، به کجاها بروند برای آنهایی که نخستین بار است به کربلا می روند می گویند که خیالشان راحت باشد چون آنها وقتی از قطار پیاده شدند همچنان مسافران را یاری می کنند. مسافرانی که ساعت ۱۱ بامداد سوار قطار ترکیبی کربلا شده اند در حقیقت حدود ۸ بامداد فردای آن روز به شلمچه خواهند رسید. چمدان ها را از قطار بیرون آورده و حدوداً فاصله ای ۵۰۰ متری را باید تا ورودی گمرک پیاده بروند و چمدان ها را با خود حمل کنند. زوار در اینجا می توانند عوارض خروج پرداخت کنند و یا ارز را با قیمت آزاد خریداری نموده و از گمرک به شرط نداشتن مشکلی در پاسپورت عبور کنند. بعد از آن وارد خاک عراق شده و مهر ورود روی پاسپورت زده خواهد شد و زوار بعد از معطلی، سوار بر اتوبوس هایی می شوند که مقرر است آنها را تا بصره در زمان حدوداً ۴۰ دقیقه ای برسانند. در اینجا همچنان حمل چمدان ها بر عهده مسافران خواهد بود. بعد از بازرسی تیم های تجسس و گذراندن سگ از میان چمدان هایی که ردیف هم چیده شده و کنترل پاسپورت، مسافران سوار بر قطارهای عراقی می شوند بدون این که بدانند کدام واگن و صندلی مخصوص به آنهاست. این قطار باید ۸ ساعته تا کربلا برود ولی بیشتر مواقع با تأخیر به کربلا می رسد. در این بین توشه ای به مسافران داده نمی شود مگر همان هایی که قطار اول داده شده و یا خادمان زوار در اختیار مسافران قرار می دهند همین طور غذا یا آبی برای خوردن وجود ندارد و وضعیت بهداشت قطار نیز توجیه ناپذیر است. بدین سبب لازم است برای حفظ کرامت انسانی هم که شده با همکاری کشور عراق این مسیر و شرایط سفر زوار با قطار ترکیبی بهتر شود و امکانات بهتری برای مسافران و زوار در قطار عراقی داده شود.


منبع:

1403/06/06
09:29:08
5.0 / 5
161
تگهای خبر: خدمات , خرید , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳