BonAir
بن ایر

گروسی:

شاهد تمایل بیشتر ایران برای همکاری با آژانس بوده ام

شاهد تمایل بیشتر ایران برای همکاری با آژانس بوده ام

بن ایر: بن ایر: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگویی با اشاره به نتیجه دیدارهای خود با مقامات ایرانی در نیویورک اظهار داشت که شاهد تمایل بیشتر ایران برای تعامل با آژانس برای مذاکراتی هدفمندتر بوده و ازسرگیری دیپلماسی هسته ای میان ایران و شرکای توافق هسته ای به سبب ناکارآمدی و ممکن نبودن روش های قبلی، نیازمند به کار بستن روشی جدید است.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت که بعد از گفت وگوهایش با مقامات ایرانی در حاشیه جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، تمایل بیشتری را در آنها برای تعامل با آژانس در امتداد مذاکراتی هدفمندتر احساس کرده است و اظهار امیدواری کرد که در اکتبر به ایران سفر کند.

آژانس انرژی اتمی پیش تر گفته است که به ادامه همکاری ها با ایران و تعامل بیشتر بر سر برخی مسائل باقی مانده همچون لغو انتصاب برخی بازرسان آژانس و یافت شدن ذرات اورانیوم در چند محلی که گفته شده اعلام نشده است نیاز دارد.

گروسی با «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران و یکی از مذاکره کنندگان ارشد توافق هسته ای ۲۰۱۵ که در هیات بلندپایه ایران جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، دیدار داشته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروسی در گفتگویی با این رسانه اظهار داشت: آن چه شاهدش هستم، ابراز تمایل برای تعامل باردیگر با ما به روشی هدفمندتر است.

رویترز با اشاره به دیدارهای مقامات ایرانی با همتایان اروپایی و همکاران خود در آژانس انرژی اتمی نوشت که با وجود متوقف شدن دیپلماسی هسته ای در پی انتخابات ریاست جمهوری ایران و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر، مقامات ایرانی و اروپایی در نیویورک دیدار کردند تا آمادگی دوجانبه خودرا برای کاهش تنش ها بر سر پرونده هسته ای ایران و دیگر ادعاهایی که مقابل آن مطرح است، همچون در حوزه جنگ اوکراین و تحولات منطقه بیازمایند.
تمایل برای ایجاد پیشرفت سریع و واقعی در احیای مذاکرات فنی با ایران

گروسی به رویترز اظهار داشت که مایل است، به سرعت، پیشرفتی واقعی در احیای مذاکرات فنی با ایران بوجود آورد و درنظر دارد در اکتبر برای دیدار با «مسعود پزشکیان» رییس جمهور ایران به تهران سفر کند.

او بیان کرد: مسلما ما باید الان خرسند باشیم چونکه قرار نیست از صفر شروع نماییم. ما روندی نسبتا طولانی طی کرده ایم که در آن پاسخی به برخی سوالاتمان داده نشده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تاثیر مذاکرات ایران با شرکای برجام بر همکاریهای آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان کرد: ما همین طور باید کار خودرا با آنها که منتظرند ببینند با شرکای دیگرشان، اول از تمامی آمریکا، چه اتفاقی می افتد هماهنگ نماییم.
ایران سرعت ثابت خودرا حفظ نموده است

گروسی درباره ی روند کارهای هسته ای ایران اظهار داشت: ایران بدون تسریع بیش از اندازه فعالیت هایش، سرعت ثابت خودرا حفظ نموده اما به کار خود ادامه می دهد.

او اشاره نمود که آبشار سانتریفیوژها در تاسیسات هسته ای فردو هنوز غیرفعال است.

آژانس انرژی اتمی در گزارش فصلی خود درباره ی برنامه هسته ای ایران اعلام نمود که ایران نصب هشت آبشار جدید سانتریفیوژ در فردو را تکمیل کرده اما هنوز به کار گرفته نشده اند.
بر اساس گزارش آژانس، ایران در تاسیسات نطنز نیز که در آن تا خلوص ۵ درصد غنی سازی اورانیوم انجام می دهد، ۱۵ آبشار جدید از دیگر مدلهای پیشرفته سانتریفیوژها را نصب کرده است.

ادامه کارهای هسته ای ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای در دولت «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ که با بازگشت باردیگر تحریم های واشنگتن مقابل ایران همراه بود و بعد از تحمل یک سال و نیم تحریم ها و بد عهدی شرکای برجام در ایجاد سازوکارهای عمل گرایانه برای کاهش تاثیر تحریم ها انجام شد.

ایران اعلام نمود که ذیل بند ۳۶ برجام از اجرای تعهدات داوطلبانه خود فاصله می گیرد و طی چند گام از پیش اعلام شده کارهای هسته ای خودرا که به سبب برجام و لغو تحریم ها محدود شده بود، از سر می گیرد.
برای احیای برجام باید برخی مقدمات از حالا فراهم شوند

رویترز در ادامه نوشت که گروسی در پاسخ به سوالی درباره ی چشم انداز احیای توافق هسته ای، اظهار داشت که برای این کار لازم است که برخی مقدمات از حالا فراهم شوند، خصوصاً دست یافتن آژانس به دید و شفافیت لازم درباره ی کارهای هسته ای ایران، چونکه به ادعای او، همکاریهای آن با آژانس کم شده است.

او بیان کرد: گمان می کنم ما نیاز داریم یا هدفمان باید این باشد که به روش متفاوتی به نتیجه برسیم، چونکه روش قبلی واقعا دیگر ممکن نخواهد بود.

گروسی دراین زمینه، نقش فعال تری را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش بینی نمود.





منبع:

1403/07/04
09:22:25
5.0 / 5
166
تگهای خبر: سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳