BonAir
بن ایر

در گزارش بن ایر عنوان شد؛

رونمایی از نگاره پنهان سلطان صاحبقران در تهران

رونمایی از نگاره پنهان سلطان صاحبقران در تهران

بن ایر: به گزارش بن ایر، یک پژوهشگر دوره قاجار از برگزاری نمایشگاهی از نگاره ناصرالدین شاه به همراه تصاویر روز تشییع او برای نخستین بار در تالار آبی کاخ نیاوران آگاهی داد و اظهار داشت: این تابلو سال ها در مخزن صاحبقرانیه بود.


محمدرضا بهزادی پژوهشگر دوره قاجار در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی برگزاری نمایشگاهی از پرتره دیده نشده ناصرالدین شاه بیان نمود: «نظاره سلطان صاحبقران» عنوان نمایشگاهی با موضوع رازگشایی نگاره مهجوری از ناصرالدین شاه قاجار است که امروز ۲۳ مهر ماه در تالار آبی کاخ نیاوران انجام شد در این نمایشگاه که تا ۱۲ آبان ماه دایر است، تابلویی به نمایش در می آمد که تا کنون دیده نشده و برای نخستین بار از آن رونمایی گردید.
این پژوهشگر دوره ناصری بیان نمود: از سال ها قبل بدنبال تابلویی از ناصرالدین شاه بودم که عین السلطنه آنرا نزدیک ترین نقاشی به چهره او توصیف کرده بود. همین طور در چندین و چند تصویر به ویژه تصاویر تکیه دولت این تابلو وجود داشته ولی نمی دانستیم کجاست. صورت ناصرالدین شاه را در این تابلو که در دیر بزرگ تکیه دولت قرار داشته؛ استاد کمال الملک کشیده و پیکره او را احیانا فرد دیگری نقاشی کرده است. این پژوهشگر بیان نمود: این تابلو یک سال در تکیه دولت بوده و بعد که مقبره ناصرالدین شاه را در آرامگاه شاه عبدالعظیم می سازند، آنرا بر بالای مقبره قرار می دهند و تا پیش از انقلاب هم همانجا بوده است ولی نمی دانیم پس از آن چه اتفاقی برای تابلو می افتد که سر از کاخ صاحبقرانیه در می آورد.
وی ادامه داد: در بررسی پروژه هایی که داریم همچون احیای بافت تاریخی صاحبقرانیه از نظر اسناد، متون و تاریخ محلی، همین طور انتشار کتابی درباره ی کتیبه های آستان شاه عبدالعظیم به این مورد پی بردیم که باید چنین تابلویی وجود داشته باشد. با خانم اسدی آنرا مطرح کردم و او هم اظهار داشت که در مخزن صاحبقرانیه چنین تابلویی را مرمت کرده است. متوجه شدم این همان تابلوست که در وضعیت نه چندان مناسبی نگهداری می شده است. از این دست تابلوها در مخزن کاخ وجود دارد که کسی نمی داند کجا قرار داشته و یا داستانش چیست چون تنها حاوی اطلاعات اولیه هستند. بهزادی اظهار داشت: این تابلو که تصویر نادیده ای از ناصرالدین شاه را نشان می دهد، در کنار آثار دیگری به نمایش در می آید امسال مجموعه عکسی که متعلق به یک مالک خصوصی در از خارج از کشور بود را به ایران آوردیم و در این نمایشگاه در معرض دید خواهیم گذاشت. این عکس ها، تصاویر دیگری از تشییع ناصرالدین شاه را به ما نشان داده است. ضمن این که در یکی از این عکس ها، همین پرتره ناصرالدین شاه هم هست.
وی افزود: همین طور چند اثر نیز از کاخ گلستان به امانت گرفته شده همچون آثاری که در نمایشگاه روایت قتل ناصرالدین شاه نتوانستیم به نمایش بگذاریم یا قرآنی که جزو کتابخانه سلطنتی بوده و ناصرالدین شاه آنرا از پاریس خریداری نموده و به ایران می آورد و بعد مظفرالدین شاه آنرا به مقبره ناصرالدین شاه هبه می کند. وسایلی همچون چراغ های پایه دار و آباژورهای مقبره به همراه دستمال خونی ناصرالدین شاه و دو عکس از داخل مقبره متعلق به آلبوم خانه کاخ گلستان هم برای نمایش به امانت گرفته ایم. وی اظهار داشت: مقرر است دو هفته آینده نشستی با موضوع اصالت سنجی و اهمیت این تابلو از نظر هنری و تاریخی نیز برگزار گردد.


منبع:

1403/07/25
09:22:24
5.0 / 5
22
تگهای خبر: تاریخی , خرید , كشور , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵