BonAir
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

بن ایر

حضور یک ایرانی در رالی بین المللی پس از 20 سال به همراه فیلم

حضور یک ایرانی در رالی بین المللی پس از 20 سال به همراه فیلم

بن ایر: یک ایرانی با ماشین بنز کلاسیک 53 ساله اش در رالی بین المللی میله میلیا که امسال در امارات برگزار گردید، شرکت کرد تا رکورد 20 ساله عدم حضور ایرانیها در مسابقات رالی جهانی را بشکند.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ چند ماه پیش رالی بین المللی توسط نمایندگی میله میلیا ایتالیا در امارات متحده عربی برگزار گردید.
رالی «Mille Miglia Experience» نه فقط مسابقه خودرو های کلاسیک، بلکه فرصتی برای نمایش فرهنگ و تاریخ صنعت خودروسازی کشورها است. این مسابقه، که قسمتی از رالی تاریخی Mille Miglia Experience Italy به حساب می آید، از سال ۱۹۲۷ برگزار و به عنوان یکی از معتبرترین رقابتهای جهانی در عرصه اتومبیل و خودرو های تاریخی شناخته شده است.
شرکت کنندگان در این مسابقات رانندگان نمایندگان از خودرو های لامبورگینی، بنز، فراری و دیابلو بودند. برای نخستین بار صدرا حداد با یک خودروی کلاسیک مرسدس بنز ۲۸۰ اس در این رالی شرکت کرد. حضور او سبب شد تا انزوای چندین ساله حضور ایرانیها در رالی از بین برود و این رکورد شکسته شود.
این خودرو و راننده ایرانی اش توانستند در کلاس Classic Icons در بین ۳۷ خودرو به رتبه دوازدهم و در مجموع میان ۸۹ خودرو که به نمایندگی از ۳۸ کشور جهان در این رویداد حاضر بودند، به مقام هجدهم دست یابند.

جالب اینجا بود که صدرا حداد برای نخستین بار در رالی شرکت می کرد. حداد در محل استودیو خبر خبرگزاری مهر داستان حضورش در این رالی را با یک ماشین کلاسیک ۵۰ ساله تعریف کرد که در ادامه می خوانید.
* آقای حداد ضمن معرفی خودتان و فعالیت هایتان بفرمائید چطور در این رالی شرکت کردید.
من صدرا حداد ۳۰ سالم هست و از کودکی به ماشین علاقه داشتم الان هم فعالیتهایی در عرصه خودرو دارم به ویژه تعمیر ماشین آلات سنگین. در کنارش مجموعه دار خودرو های کلاسیک نیز هستم. من از قبل، یک برنامه سفر برای یکی از خودرو های کلاسیکم داشتم و می خواستم خودم و این ماشین را به چالش بکشم و ببینم که آیا می توان یک خودروی کلاسیک را به سفری طولانی مدت برد یا نه.
برنامه ریزی برای سفر من با رالی میله میلیا که در امارات برگزار می شد، همزمان شد، بدین سبب در این رالی هم شرکت کردم.
*رالی امارات در چه سطحی برگزار می شود؟
این رالی یکی از مطرح ترین رالی های خودرو های تاریخی در دنیاست. در حقیقت به عنوان نخستین نماینده ایران پس از ۹۰ سال در این رالی شرک کردیم از طرفی پس از ۲۰ سال نخستین حضور یک ایرانی در رالی های بین المللی به شمار می رفت.
این رالی ایتالیایی به نام میله میلیا که آذر ماه امسال در امارات انجام شد و از سال ۱۹۲۷ در ایتالیا شکل گرفت، به مدلول ۱۶۰۰ کیلومتر راه است که ماشین ها در چهار روز چالش هایی در مسیرهایی از پیش تعیین شده پیدا می کنند و این مسیر را باید بروند تا موفق شوند.
در این رالی ۹۰ ماشین شرکت داشتند و در هر خودرو یک راننده و یک نقشه خوان حضور داشت.
یکی از دوستان که نمایندگی یک مجموعه خودرویی در ایران دارد پیشنهاد حضور در این رالی را داد تا برای نخستین بار از جانب ایران شرکت کننده داشته باشیم.

* خودروی شما چند ساله است و چطور آنرا در چالش رالی قرار دادید چون به طور معمول آن طور که ما در ذهن داریم این خودرو ها به علت قدیمی بودن نمی توانند مسیر طولانی را بروند؟
این خودروی کلاسیک یک بنز ۲۸۰ اس ۵۳ ساله است. ۱۰ سال پیش تمام بخش های آنرا صفر تا صد بازسازی کردم و می خواستم آنرا وارد چالش یک سفر طولانی کنم. این یک سفر متفاوت برای من بود رفتن در این راه طولانی حتی با ماشین نو ریسک هست چه برسد به یک ماشین کلاسیک قدیمی.
بنابراین برای ۴۵ روز ۱۵۰۰ کیلومتر مسافت درنظر گرفتم از تهران تا بندرعباس را رفتیم و پس از آن با کشتی وارد امارات و بعد وارد خاک عمان شده و ۸ هزار کیلومتر هم آنجا از شمال تا جنوب عمان را طی کردیم و از مناطقی رد شدیم که هر چهار ساعت یک دفعه یک خودرو یا عابر می دیدیم.
بعد از ۱۲ روز از عمان به سوی امارات رفتیم و بعد در مسابقه ۵ روزه که یک روز از آن به آموزش پرداخته می شد، شرکت کردیم و باردیگر از جنوب تا تهران آمدیم.
* در این راه و مسابقه ای که در امارات انجام شد با چالشی مواجه شدید؟
چالش جدی با این ماشین نداشتیم چالش های ما بیشتر سر این بود که آیا می شود به نقشه راه اعتماد کرد یا نه. برخی جاها به کویر می رسیدیم و حالا باید فکر می کردیم چطور خودمان به نقطه دیگر برسانیم.
* چه مقامی را در این رالی به دست آوردید؟
ما در میان ۹۰ ماشین شرکت کننده مقام دوازدهم را به دست آوردیم این نخستین تجربه حضورمان در یک رالی بود قبلاً تجربه نداشتیم شاید با آموزش می شد مقام بهتری هم گرفت.
* واکنش ها به حضورتان در این رالی چه بود؟
هر کجا در طول مسیر حضور پیدا می کردیم برای مردم آن منطقه جالب بود که یک نفر از ایران این ماشین را آورده و نقشه و پرچم ایران هم روی ماشینش حک کرده است عمانی ها از ما خیلی استقبال می کردند و دوست داشتند هر طور شده با ما هم صحبت شوند. در رالی امارات هم که از تمامی جای دنیا شرکت کرده بودند، افراد خاصی حتی بلاگرهای مطرح خودرو یا راننده های فرمول یک حضور داشتند و برای آنها هم حضور یک نماینده ایرانی با یک خودروی کلاسیک در این رقابت جالب توجه بود.
برای یک خانم ۶۰ ساله و راننده مسابقه، سوال به وجود آمده بود که مگر چنین ماشین هایی هم در ایران هست؟ من حتی نزد چند اروپایی که خیلی خوشحال بودند از این که به امارات آمده و کویر می دیدند رفتم و گفتم ایران ما چهار فصل دارد شما در یک روز می توانید هم اسکی کنید و هم به کویر بروید. به ایران بیایید و چهارفصل را همزمان ببینید توصیف چنین شرایطی برای آنها به علت باورهایی که از ایران برایشان تولید شده خیلی عجیب بود.
* چه پیشنهاداتی به شما شد؟
یک مجموعه آلمانی که کار تخصصی بنز انجام می دهد پیشنهاد کرد ماشینم را به عمان ببرم و در یک بازه زمانی ۱۲ روزه عمان باشیم. از اروپا هم چند پیشنهاد داشتم. چند روز دیگر مرسدس بنز امارات دعوت کرده در برنامه ای که تعدادی ماشین کلاسیک دور هم جمع می شوند؛ شرکت کنم.
* سفر طولانی شما با یک خودروی کلاسیک انگیزه ای هم برای مجموعه داران خودرو های کلاسیک و تاریخی ایجاد کرد که آنها هم خودرو ها را به سفری طولانی ببرند؟
قبلاً اگر برنامه ای بود، ماشین های قدیمی را دور هم جمع می کردند و یک سفر به یکی از شهرها می بردند. ولی کسی تنهایی با این خودرو ها به سفر نمی رفت. بعداً از دوستانم شنیدم انگار این تابو شکسته شده و افرادی قصد دارند تا کیش یا قشم بروند.
شما خودتان در عرصه تعمیر وسایل نقلیه سنگین فعالیت می کردید و این خودرو را هم صفر تا صد بازسازی کردید، می دانستید که اگر مشکلی برایش پیش بیاید چطور آنرا رفع کنید ولی همه مجموعه داران این مهارت را ندارند.

فکر می کنم اگر این خودرو ها یک بازسازی اصولی شوند مثل روز اول کار کنند با ریسک پایین و خطر کم. ولی تامین قطعات آنها پیچیده است و پیدا کردن آن قطعات برایشان مشکل هست.
خیلی ها به ماشین قدیمی علاقمند هستند و می خواهند مجموعه ای از آنها را داشته باشند ولی نمی دانند چطور تعمیر شود. من بواسطه علاقه و مهارتی که داشتم خیلی جاها اگر خودم ماشین را تعمیر نکردم حداقل نظارت داشته ام و الان می دانم چه صدایی در ماشین نشانه چه وضعیتی است.
* تعدادی از افراد در سفرهای این مدلی به طور معمول با شعار سفیر فرهنگی مسیری را طی می کنند یا از این دست برنامه ها در طول سفرشان دارند برنامه شما چیست؟
من اولش با این هدف وارد مسابقه رالی نشدم. من دوست داشتم خلیج فارس را با این ماشین دور بزنم. برنامه دارم دریای خزر را دور بزنم. برای من جالب بود که توانستم با یک ماشین و پرچم کشورم این مسیر را طی کنم و این جذابیت برای مردم کشورهای دیگر به وجود آمد که این ماشین چطور تا امارات آمده است. این ماشین یک دفعه ریسک سفر را پس داده می تواند بار دیگر هم به سفر برود. احیانا سفرهای بعدی را هم با همین ماشین بروم.
*چه سبکی سفر می کنید؟
معمولاً سفرهای زیادی می روم. هرکجا که می روم ترجیح می دهم با فرهنگ آن کشور آشنا شوم. هر کشوری یک فرهنگ ماشینی دارد من تلاش می کنم ماشین آن کشور را سوار شوم و با آن جامعه ارتباط بگیرم.


منبع:

1403/12/08
16:03:16
5.0 / 5
147
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تخصصی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳