جزئیات حضور ایران در نمایشگاه های گردشگری خارجی اعلام گردید
بن ایر: مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری اظهار داشت: تا خرداد سال ۹۸ ایران در ۱۵ نمایشگاه گردشگری خارجی شركت می كند عمده این نمایشگاهها در كشورهای بازار هدف ایران مانند چین، هند و اسپانیا هستند.
محمد ابراهیم لاریجانی به خبرنگار مهر اظهار داشت: سال نمایشگاهی در حوزه گردشگری از خرداد سال ۹۷ تا خرداد سال ۹۸ است و برای تمام نمایشگاههای كه در این ایام برگزار می شود، برنامه ریزی شده و مجری آن هم مشخص است. امسال در ۱۵ نمایشگاه گردشگری خارجی شركت می نماییم كه در كشورهای اسپانیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند، ژاپن، روسیه، دو نمایشگاه در چین، دو نمایشگاه در هند، عراق، آذربایجان و تركیه واقع شده اند. وی ادامه داد: ما در نظر داریم در نمایشگاههایی شركت نماییم كه توراپراتورها و آژانسهای گردشگری در آنجا حضور دارند امكان دارد در بعضی از كشورها، ایران در حوزه صنایع دستی و یا فرهنگی و سوغات وارد شود كه این مورد مربوط به بخش های دیگر سازمان میراث فرهنگی می گردد. در بعضی از نمایشگاهها هم ایران شركت می كرده است اما سازمان میراث فرهنگی دخالتی در آنها نداشته است و بخش خصوصی به صورت خودجوش در آنها حضور داشت در واقع در این نمایشگاهها، ایران پاویون نداشت. بعنوان مثال بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری و تورگردانی در نمایشگاه لندن شركت می كرد اما اكنون در ۱۵ نمایشگاهی كه عنوان شد ایران دارای پاویون است. مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری خاطرنشان كرد: سال به سال این نمایشگاهها مورد بررسی قرار گرفته و امكان دارد تغییر كند البته ۸۰ درصد این نمایشگاهها همان هایی هستند كه سالهای قبل هم ایران در آنها شركت می كرده است. ۲۵ درصد دیگر هم برپایه شرایط، مكان و.... انتخاب می شوند. امسال دو نمایشگاه به نمایشگاههای چین و هند اضافه كردیم و در نمایشگاههای تركیه و عراق كه همیشه تنها بخش خصوصی شركت می كرد، امسال پاویون خواهیم داشت. ما ۱۷ بازار هدف را در اولویت اول قرار داده ایم و ۱۷ بازار دیگر هم در اولویت دوم هستند.
لاریجانی اظهار داشت: امسال تلاش كردیم نمایشگاهها را به بازارهای هدف با عنایت به محدودیت منابع نزدیك نماییم بعضی از كشورها بازار هدف ما نیستند بعنوان مثال امارات بازار هدف ما نیست تا بخواهیم در نمایشگاه گردشگری آن شركت نماییم اما برلین آلمان بازار هدف ماست و در نمایشگاه آن هم شركت خواهیم كرد. حدود ۱۵ نمایشگاه است كه جزو بازار هدف ما نیستند اما به جهت اینكه تورگردانان و بخش خصوصی از آن آگاه باشد، این نمایشگاهها را اطلاع رسانی می نماییم تا هر كسی می خواهد در آن شركت نماید. در این راستا برای حضور بخش خصوصی همكاری می نماییم. ارائه محصول جدید در نمایشگاه گردشگری عراقلاریجانی درباره حضور ایران در نمایشگاه گردشگری عراق اظهار داشت: عراقی های زیادی به ایران با هدف زیارت می آیند ولی ما می خواستیم دو محصول دیگر در حوزه سلامت و طبیعت گردی هم به محصولات دیگرمان اضافه نماییم تا غیر از بحث زیارت، گردشگران عراقی جهت استفاده از امكانات سلامت هم به ایران بیایند جون اكنون كشورهایی مانند هند و تركیه برای جذب گردشگران عراقی رقیب ما در این كشور هستند. شرایط اقتصادی اكنون در كشور فرصتی است تا جز زیارت بتوانیم محصولات دیگرمان را هم عرضه نماییم. ازاین رو امسال نمایشگاه عراق را در دستور كار قرار دادیم.وی درباره نمایشگاه انگلستان توضیح داد: شاید از كشور انگلستان توریست برای ایران در حد قابل قبولی نداشته باشیم اما برپایه مشورت بخش خصوصی نمایشگاه لندن در دستور كار قرار گرفت چون خیلی از این افراد می گویند در این نمایشگاه است كه خیلی از قراردادهای گردشگری آنها بسته می گردد چون این نمایشگاه یك بازار لاكچری معتبر است كه در آن نمایندگان گردشگری از همه دنیا جمع می شوند. در واقع این نمایشگاه محل قرار و ملاقات خیلی از توراپراتورهای بزرگ است این مورد درباره نمایشگاه آلمان و اسپانیا هم صدق می كند. لاریجانی دلیل خویش را جهت شركت در نمایشگاه تركیه این طور توضیح داد كه آمار گردشگران ورودی از تركیه به ایران در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا كرده است از طرفی همسایه ها برای ما یك فرصت هستند از آن طرف تركیه برای ورود گردشگران روادید را لغو كرده است و برای جذب توریست تلاش می كند ولی ما هیچ اقدامی نمی نماییم در صورتیكه سفر به ایران با عنایت به نوسانات نرخ ارز اكنون به صرفه است. ازاین رو ما در نمایشگاه شركت می نماییم تا بازار تركیه را هم مثل بازار آذربایجان و عراق به دست بیاوریم. وی در توضیح این مسئله كه ژاپن یكی از مقاصد دوری است كه رفتن به آن برای گردشگران ایرانی و ورود گردشگران ژاپنی به ایران بسیار مشكل است و اساسا از این كشور آمار ورودی كمی داریم هم اظهار داشت: ژاپن همیشه یك بازار سنتی قدیمی برای ما بوده است ژاپنی های زیادی سالها قبل به ایران می آمدند. ضمن اینكه گردشگر های این كشور جزو بی دردسرترین گردشگر ها بوده و تورلیدرهای زیادی در آنجا با ما كار می كنند. ما در نمایشگاه جاتای ژاپن همیشه شركت می كردیم منتها برخی سالها در آن وقفه ای بوجود می آمد. مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری بیان كرد: كانون جهانگردی و اتومبیلرانی پاویون ایران در چهار نمایشگاه اسپانیا، اتریش، چین و فرانسه را به عهده دارد یك شركت خصوصی هم كه مدتها در چند نمایشگاه شركت می كرده است مجری سه نمایشگاه در تركیه آذربایجان و هند خواهد بود برای نمایشگاه ITB برلین هنوز مجری به صورت قطع مشخص نشده است. شركت توسعه گردشگری نمایشگاه هلند را به عهده خواهد داشت و یك شركت دیگر هم مجری نمایشگاه عراق خواهد بود. انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هم نمایشگاهی در هند را به دست گرفته است. یكی از آژانسهای مسافرتی در حوزه ورود توریست مجری یكی از نمایشگاههای چین خواهد شد و دو شركت دیگر نمایشگاههای روسیه و عمان را به عهده می گیرند. مجریان این نمایشگاهها در واقع متحمل زحمت می شوند چون شركت ایران در این نمایشگاهها هزینه بر است و خودشان می بایست با فروش غرفه و.... اعتبار جذب كنند.چهار نمایشگاه گران در دست كانون جهانگردیلاریجانی افزود: هزینه برپایی پاویون ایران در نمایشگاههایی كه كانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر عهده دارد، گران تر تمام می گردد ازاین رو منابع مالی بیشتری را لازم دارد. بعد از منابع داخلی خود برای پیش پرداخت گرفتن غرفه و هزینه هایی كه از قبل باید صورت گیرد، خرج می كند و پس از آن كم كم با فروش غرفه و... این هزینه را به دست می آورد. امكان دارد هر مجری نتواند این هزینه ها را بدهد و از منابع خود ماهها قبل از برپایی نمایشگاه هزینه كند. پس نمایشگاههایی كه هزینه های بیشتری لازم دارد را به كانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپردیم تا از منابع خود استفاده نماید. با آنكه كانون تا كنون چند دوره این نمایشگاهها را برپا كرده ولی آماده واگذاری این مسئولیت را دارد.
لاریجانی در پاسخ به اینكه وقتی هر سال مجریان نمایشگاهها در ایران تغییر می كند، بی ثباتی در تصمیم گیری را به مسئولان نمایشگاههای خارجی ثابت می نماییم اظهار داشت: عموما مجریان نمایشگاهها در ایران همان افرادی هستند كه سابقه اجرا را در سالهای گذشته داشته اند. واگذاری این مسئولیت به صورت نانوشته اتفاق می افتد در نمایشگاهی مثل آذربایجان مجری كسی است كه سابق بر این تجربه حضور در نمایشگاه را داشته است. اینكه هر سال تنها یك شركت متولی باشد امكان نظارت را برای ما سلب می كند نباید اجازه بدهیم كه انحصار حضور در نمایشگاه تنها برای عده ای خاص باشد. این یكی از دغدغه هایی است كه بخش خصوصی از ما می خواهد. اما تغییر هر ساله مجریان یكی از موضوعاتی است كه باید صدمه شناسی شود. می توان این مورد را در نظر گرفت كه اگر شركتی چند سال مجری بوده و توانمندی اش را ثابت كرده با او قرارداد چند ساله ببندیم و این مسئولیت را برای مدت طولانی تری به او واگذار نماییم. وی درباره اختصاص اعتبار ارزی به مجریان نمایشگاههای خارجی هم اظهار داشت: در بسته حمایتی جدیدی كه اعلام شده به این مورد نپرداخته اند. باید راهكاری برای این مورد در نظر گرفته شود تا به نرخ دولتی ارز تعلق گیرد. با این وجود نمی توان كار را متوقف كرد.وی از سناریوی جدید برای برپایی پاویون ایران در نمایشگاهها اطلاع داد و اظهار داشت: برپایی غرفه های ایران و حضور آژانسها در این نمایشگاهها تنها كارهایی نیست كه باید صورت گیرد. بلكه میخواهیم تا مجری نمایشگاه در كشور محل برگزاری اطلاع رسانی های لازم را قبل و در حین برپایی برنامه انجام دهد. برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری، همایش های جانبی، استفاده از ظرفیت ذی نفعان و ایرانی ها مقیم آن كشور كارهایی است كه باید صورت گیرد. باید دانست كه چطور می توان از هر یك از این ذی نفعان بهره برد ضمن اینكه هر مجری می بایست چند پشتیبان داشته باشد. بعنوان مثال اگر یك مجری برای نمایشگاه عمان وجود دارد، اداره كل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان و فارس و هرمزگان هم باید پشتیبان او باشند چون این استانها مقصد سفر عمانی هاست ایرلاین های دیگر و نماینده وزارت بهداشت و شهردار زاهدان و شیراز و بندرعباس هم باید پشتیبانی برنامه های جانبی را با هماهنگی مجری انجام دهند. ما ظرفیت زیادی در میان ایرانی ها خارج از كشور داریم كه می توان از آنها بهره برد بعنوان مثال آنها می توانند در محل كسب خود، اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب