اعترافاتی تلخ از رابطه گردشگری ایران و چین
بن ایر: فعالان توریست ایران و چین بعد از یك سال بار دیگر گردهم آمدند تا راه های گسترش تعامل با یكدیگر را در شرایطی بررسی كنند كه مشكلات گردشگری دو كشور نه تنها هنوز حل نشده بلكه چالش های جدیدی به آن اضافه شده است. این دورهمی با اعتراف هایی از جانب ایران هم همراه بود.
به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، انجمن دوستی ایران و چین در جریان بزگرای دومین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین، پنل تخصصی را به گردشگری و صنایع دستی اختصاص داد تا همزمان با بررسی راه های گسترش همكاری های اقتصادی و بازرگانی به این بخش مغفول هم در تعاملات دو كشور اهمیت بیشتری داده شود.
گردشگری بیشتر از نفت بوی پول می دهد
احد محمدی ـ رییس انجمن دوستی ایران و چین ـ كه مدیریت پنل تخصصی مدیریت گردشگری و صنایع دستی دو كشور را بر عهده داشت، اظهار داشت: چین سالانه ۱۲۰ میلیون گردشگربه خارج از كشور می فرستد كه بیشتر از ۸۵ میلیون گردشگر سالانه به این كشور سفر می كنند. برپایه آمار ناجا و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از كشور ما هم سال قبل حدود ۹ میلیون نفر خارج شدند و حدودا نصف این تعداد به ایران سفر كردند. اهل فن می گویند ایران از نظر رده بندی امكانات گردشگری در رتبه ۱۰ دنیا قرار دارد اما از نظر رنكینگ پذیرش گردشگر در دنیا با حدود یك میلیارد نفر مسافر، معلوم است با چهارونیم میلیون نفر در كجای جدول قرار داریم. مفهوم این آمارها آن است كه هنوز خیلی جای كار باقی مانده است.
او سپس به استناد اظهارات سفیر چین در ایران كه اعلام نموده بود سال قبل بین ۱۱۲ تا ۱۱۵ هزار ایرانی به این كشور سفر كرده اند، اظهار نمود: بیشتر چینی هایی كه به ایران آمدند تجار و تاجر بودند. در مقابل از چین به ایران نزدیك به ۱۰۰ هزار نفر سفر كردند كه بیشتر آن ها هم تجار، مهندس و تكنسین بودند. با این همه ما همچنان امیدواریم سهمی از ۱۲۰ میلیون چینی كه هر سال به خارج از كشور سفر می كنند بدست آوریم.
وی افزود: همه جا از اهمیت جایگاه اقتصادی گردشگری سخن گفته می گردد اما تا وقتی درباره آن فقط حرف زده شود اتفاقی نخواهد افتاد.
محمدی كه پیش تر ریاست سازمان گردشگری بنیاد مستضعفان را به عهده داشته است، با اشاره به نقش تبلیغات شفاهی در تصویرسازی از كشورها، بیان كرد: نقشی كه مردم در معرفی كشورها می توانند داشته باشند هیچ رسانه ای نمی تواند داشته باشد. اگر واقعیت جوامع را در قالب فیلم بیان نماییم امكان دارد تأثیر كمی در طرف مقابل داشته باشد چون كه این تصور تولید می گردد آن فیلم ها دستوری و با برنامه ریزی تولید شده است.
وی اظهار داشت: یكی از مسائلی كه سبب می گردد كشورها با هم مشكل پیدا كنند نداشتن شناخت جوامع از یكدیگر است. گردشگری این مشكل را براحتی حل می كند. وقتی حجم توریست بین دو كشور افزایش می یابد متعاقبا مشكلات امنیتی كمتر خواهد شد.
محمدی سپس به تأثیر مستقیم گردشگری در اقتصاد هم اشاره نمود و اضافه كرد: ورود یك توریست معادل چند بشكه نفت درآمد دارد و حسن اقتصادی دیگر آن این است كه درآمد آن مستقیم به مردم تزریق می گردد. در حالیكه اگر نفت را بفروشیم پول آن را اول باید به بانك مركزی بدهیم بعد به صندوق دولت واریز شود، سپس به سازمان برنامه و بودجه بدهند و از آنجا بین دستگاه ها توزیع شود تا آن را ماهانه بعنوان حقوق به كارمندان خود پرداخت كنند. این فرایند چند ماه طول می كشد در حالیكه گردشگر وقتی به كشور وارد می گردد به راننده تاكسی، هتل، راهنما، رستوران، فروشگاه صنایع دستی و جوامع محلی مستقیما پول می رساند. در این فرایند جریان انتقال درآمد با سرعت و با كمترین زمان ممكن انجام می گردد.
میز چین چه كرده؟
مسلم شجاعی، دستیار ستادی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كه به نمایندگی از این سازمان در همایش توسعه روابط ایران و چین حضور داشت، به اقدامات این سازمان برای نفوذ به بازار چین اشاره نمود و اظهار داشت: بعد از همایش سال ۹۶ متوجه شدیم چیزی از بازار چین نمی دانیم. بازتاب آن رویداد تشكیل میز گردشگری چین در سازمان بود كه تلاش كردیم از نظر فعالان بخش خصوصی، دانشگاهی، دفاتر نمایندگی ایران و چین و ایرانی ها مقیم آن كشور بهره برداری نماییم. با ایرلاین ها و توراپراتورها جلساتی گذاشتیم و در گام نخست و ضربتی به این نتیجه رسیدیم كه راهنما و هتل ها نیاز دارند شناخت بیشتری از بازار چین به دست آورند.
ایشان در ادامه از تهیه كتاب تحقیقات بازار چین اطلاع داد و اظهار داشت: در این كتاب اطلاعات مبتنی بر بازار گردشگری چین گردآوری شده كه در اختیار ۳۰ نهاد، صنف و وزارتخانه قرار گرفته و نتیجه آن در سایت irtss.ir قرار دارد.
شجاعی همینطور به تدوین برنامه ای برای نفوذ به بازار چین اشاره نمود و اضافه كرد: در جریان این برنامه تلاش شده راهبردها و اقدامات سایر سازمان ها كه می تواند در راه توسعه گردشگری چین و ایران كمك نماید لحاظ شده است. با این برنامه می توانیم برنامه پنج ساله متوالی را طراحی نماییم تا در ششمین سال به یك درصد از بازار چین دست یابیم.
وی ادامه داد: این راه سهل و ممتنع است چون حجم این بازار با ۱۲۰ میلیون گردشگران خروجی به قدری بزرگ است كه می توان به راحتی آن را به دست آورد اما از طرفی ما در داخل كشور موانعی داریم كه این مسیر را سخت می كند. به هر حال نقشه راه مشخص است و ما می دانیم دنبال چه هستیم و می خواهیم چه نماییم.
این كارشناس گردشگری افزود: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همواره روی بازار چین تاكید داشته اند تمركز بیشتری داشته باشیم. با این همه سوال این است اقدامات انجام شده برای نفوذ به بازار چین كافی است؟ برداشت سازمانی من پاسخی منفی را به دنبال دارد. ما نیاز داریم گام های سریع تر و بیشتری برداریم تا به یك درصد از بازار چین برسیم.
وقتی چین می تواند و ایران نمی تواند
حسین یاوری استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر كه بعنوان تنها سخنران بخش صنایع دستی در این پنل تخصصی حضور داشت با معرفی خود بعنوان نویسنده ۱۳۱ جلد كتاب كه سه نسخه از آن به چین مربوط می گردد و با بیان این كه در میان ۳۵ كشوری كه تاكنون دیده چین در كنار ژاپن و یونان بیشتر توجهش را جلب كرده است، درباره اهمیت تقویت ارتباط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخن گفت و اضافه كرد: چین تا حد زیادی توانسته این رابطه را برقرار كند اما نه در حد ایده آل. متأسفانه با وجود آنكه در ایران سازمانی با این عنوان وجود دارد ولی نتوانسته ایم موفقیتی در این زمینه تولید نماییم.
وی افزود: سالانه بیش از یك میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در جهان سفر می كنند. چین در سال های اخیر همواره جزو یكی از چهار كشور بزرگ گردشگری بوده است ولی ایران همواره رتبه ای پایین تر از ۸۰ در رنكینگ جهانی داشته است.
یاوری افزود: باید از خود سوال نماییم كه چه چیزی در جهان گردشگران را به كشوری خاص كشانده است، بی گمان جاذبه های گردشگری پاسخ آن است. اگر چین جاذبه های زیادی دارد ما هم داریم. هر دو كشور دارای تمدنی با قدمت بیش از ۷۰۰۰ سال هستند. اگر در چین دیوار معروف، شهر ممنوعه، برج شانگهای و میدان صلح آسمانی و جاذبه های طبیعی بی شمار وجود دارد ما هم در ایران تخت جمشید، میدان نقش جهان، جنگل ابر و كویرهای زیبایی داریم.
این استاد دانشگاه افزود: ایران یكی از سه قطب برتر صنایع دستی دنیا است و آن طور كه نقل می كنند به خاطر جاذبه های گردشگری ربته دهم جهان را دارد و میراث فرهنگی اش گنجینه هایی ماندگار به شمار می آیند، با این وجود اگر به آمار گردشگری نگاه نماییم چین در ۲۰ سال قبل توانسته با ظرفیت هایی مشابه ایران این آمار را ترقی دهد اما ایران نتوانسته در رده بندی جهانی به این ترقی دست یابد.
روش های سنتی را كنار نگذاریم
علی صدرنیا ـ رییس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایران ـ هم با معرفی خود بعنوان راهنمای انگلیسی زبان كه تابحال برای اساتید دانشگاه های انگلیسی زبان سراسر جهان در ایران تور اجرا كرده و با یادآوری اینكه تابحال سفری به چین نداشته اما به واسطه تورهایی كه برای هنك كنگی ها اجرا كرده، شناخت حداقلی از فرهنگ این كشور دارد و در مقام راهنمای تور همراه نخستین هیأت رسمی چین پس از امضای تفاهم نامه گسترش تعاملات گردشگری با ایران بوده است، در مبحث تولید محتوا در فضای مجازی متذكر شد: باآنكه نرم افزارها و راه های مدرن تبلیغاتی در گردشگری مهم اند اما باید توجه كرد بیشتر گردشگرانی كه در تورهای فرهنگی شركت می كنند معمولا سن بالایی دارند و آن هایی كه با نرم افزارها سروكار دارند جوان تر هستند كه بودجه زیادی برای این تورها ندارند. ازاین رو ما نباید روش های سنتی جذب توریست را به یكباره كنار بگذاریم به امید اینكه محتوای جدید می تواند جذب بیشتری داشته باشد.
وی در ادامه با تاكید بر اینكه كسب درآمد در گسترش تعاملات گردشگری با بازار چین اهمیت ویژه ای دارد، اظهار نمود: استفاده از راهنماهای مجاز در تورهای چینی زبان خیلی مهم می باشد. وظیفه دارم از جایگاه حقوقی ام از راهنماهایی كه مجوز رسمی دارند حمایت كنم. همینطور واجب است تورگردان هایی كه وسیله اصلی جذب توریست به ایران هستند در این چرخه فراموش نشوند. متأسفانه در بازار چین این دست اندركاران خیلی دخیل نبوده اند و این بازار برای همه خیلی باز نبوده است. لازم است در چارچوب قانون و به صورت مجاز دو كشور در گردشگری همكاری های رسمی تری داشته باشند.
صدرنیا پیشنهاد كرد: باآنكه تعداد راهنماهای چینی زبان در ایران كم است اما می توان با همراهی راهنماهای چینی كه به زبان انگلیسی تسلط دارند و با به كار گرفتن راهنماهای انگلیسی زبان ایرانی در آن تورها این مشكل را تا حدی حل كرد.
محله چینی ها را در ایران دریابید
حرمت الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ هم سخنانش را این طور آغاز كرد كه متأسفیم بگوییم به علت نوسانات ارز شرایط برای ورود توریست فراهم گشته است.
وی سپس مناسبات گردشگری دو كشور را ضعیف دانست و اظهار نمود: باآنكه انتقادهایی در بخش غذا و راهنمای چینی زبان وارد است ولی می توانیم این ضعف ها را با مشاركت همه بخش ها برطرف نماییم و هر آنچه شهروندان چینی بخواهند را در ایران در اختیارشان قرار دهیم.
رفیعی در ادامه تشكیل كمیته ای برای بررسی نقاط ضعف دو كشور را درخواست نمود و اظهار داشت: تعداد آژانس های حاضر در نمایشگاه های گردشگری بسیار محدود است. قول می دهم با تسهیل كردن شرایط حداكثر حضور اتفاق افتد. انتظار ما از چینی ها این است كه بلافاصله با شركت هایی كه در این نمایشگاه ها حضور دارند ارتباط برقرار كنند و آن ها را بیگانه ندانند و از طریق های قانونی به تبادل توریست بپردازند.
او همینطور بیان كرد: از مسؤولان دولتی چین استدعا دارم با شركت های خود صحبت كنند كه جریان گردشگری در ایران با همكاری و مشاركت شركت های ایرانی اتفاق افتد.
رفیعی به استفاده چینی ها از خانه های شخصی هم اشاره نمود و اظهار داشت: ما از اینكه آن ها از هتل ها استفاده نمی كنند و این چرخه مالی قطع شده است ناراحت نیستیم. مسئله آن است كه با استفاده از این خانه مسافرها شأن توریست چینی پایین می آید. طبیعی است كه ما می خواهیم در سفر به ایران شأن آن ها بیشتر حفظ شود. توریست اگر از خدمات در ایران رضایت نداشته باشد هم خودش به یك منتقد تبدیل می گردد و هم دیگران را به نرفتن تشویق می كند.
محمدی ـ رییس انجمن دوستی ایران و چین ـ هم متذكر شد: این اقدام چینی ها به جمیع جهات به نفع گردشگری آن كشور نیست و باید با استفاده از مراجع قانونی تذكرهای لازم داده شود.
سفر چینی ها به ایران در آینده ضرر دارد
رامین ذبیحمند ـ راهنمای چینی زبان و استاد فدراسیون جهانی راهنمایان تور ـ نیز با اشاره به اینكه در دوران فعالیت اش ۱۳۲ تور بین ایران و چین اجرا كرده است با استناد به این تجربه اش، اخطار داد: از آنجائیكه یكی از استانداردهای بین المللی گردشگری ضرورت توجه به پایدار بودن توسعه است بعنوان فردی كه تجربه فعالیت در سراسر دنیا را دارم وضعیت ورود گردشگران خارجی به ایران بخصوص چینی ها را پایدار نمی بینیم. اگر تدبیری اندیشیده نشود توسعه این روند ضررده خواهد بود.
او سپس به واقعیت هایی كه جریان گردشگری دو كشور را تلخ كرده است اشاره نمود و اضافه كرد: اقامت چینی ها در خانه های شخصی، استفاده از تورگردان ها و راهنماهای غیرمجاز كه پاسخگو نبوده و امنیت گردشگران را تامین نمی كنند، استفاده از افراد غیرمجاز در سمت مترجم بدون داشتن مجوز و رستوران های غیرمجاز جریان گردشگری چین را در ایران به خطر خواهند انداخت.
این راهنمای چینی زبان سپس از بخش های دولتی و خصوصی ایران و چین درخواست نمود به سفارش هایی كه نتیجه تحقیق در فرهنگ و روش سفر مردم این كشور است توجه نمایند و تصریح كرد: اگر این نكات رعایت نشود توسعه این بازار خطرناك خواهد شد چون كه به محیط زیست، جوامع محلی و اقتصاد كشورمان صدمه می زند و در آینده ای نه چندان دور ضررده خواهد بود.
ذبیحمند از بخش دولتی ایران درخواست كرد: به تبلیغات و بازاریابی اهمیت دهد و برای حضور در نمایشگاه های این كشور هزینه كند، از فیلمسازان و راهنماهایی كه بدون بیمه فعالیت می نمایند حمایت داشته باشد، سایت های گردشگری كه راه ورود افراد غیرمجاز به آن ها آزاد است را كنترل كند و برنامه بلندمدت داشته باشد.
به اعتقاد او امكان دارد در بازه زمانی كوتاه مدت ایران در بازار چین موفق باشد اما این موفقیت پایدار نخواهد بود.
استاد فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری همینطور از وزارت خارجه درخواست نمود مانع ادامه فعالیت دانشجویان چینی شود و اضافه كرد: در هیچ كجای دنیا دانشجویان خارجی اجازه كار ندارند، درحالی كه چینی ها با ویزای دانشجویی در ایران بعنوان راهنمای تور به كار مشغولند.
او خطاب به بخش دولتی چین، بر ضرورت نظارت بر اتباعی كه در ایران تخلف می كنند، پشتیبانی از آژانس های چینی كه می توانند در ایران تور اجرا كنند و متقابلا آژانس های ایرانی كه ظرفیت اجرای تور برای چینی ها را دارند تاكید كرد.
این راهنمای چینی زبان همینطور از بخش خصوصی ایران درخواست كرد: توجه بیشتری به نیاز واقعی چینی ها برای تأمین غذا، مترجم و آب جوش داشته باشند و هتلداران هم به این نكته توجه نمایند كه قیمت آن ها برای چینی ها گران است.
ذبیحمند ترجیح داد با بخش خصوصی چین دردلی داشته باشد و اظهار داشت: دل بستن به راه های ارزان كردن سفر با استفاده از راهنما و خانه های غیرمجاز شاید در كوتاه مدت سود آنی داشته باشد ولی در بلندمدت ایران را از فهرست گزینه سفر چینی ها حذف خواهد نمود.
در انتها این پنل غلامی از اعضای انجمن دوستی ایران و چین هم اظهار داشت: همه سخنران ها دردها را گفتند اما درمان باقی ماند. ما نیاز به انجمن گردشگری ایران و چین داریم تا این مشكلات را برطرف كند.
او هم به استفاده چینی ها از خانه های غیرمجاز اشاره نمود و اظهار داشت: حكایت این كار چینی ها مثل آن است كه ما تاكسی به اندازه كافی نداشته باشیم آن وقت مسافركش های بدون جواز در ایران مشغول به كار شوند. چرا به جای پاك كردن صورت مسئله وضع موجود را سازماندهی نمی كنید؟ می توان خانه های ارزان را شناسایی و در یك شبكه معرفی نمود تا ایرانیان هم بدین سان منتفع شوند.
به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، قرار بود در این نشست تخصصی معاون گردشگری سخنرانی كند كه غایب بود. مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات این معاونت هم بعنوان یكی از سخنران های بخش تخصصی باید حاضر می شد كه دستار ستادی وی در این جایگاه قرار گرفت. همینطور فائزه آخوندی، راهنمای تورهای چینی بعنوان محققی كه ۱۰ سال در بازار گردشگری چین پژوهش كرده نتیجه یكی از تحقیقات خود در زمینه ارتباط های مجازی چینی ها در دنیای گردشگری را شرح داد. همینطور قرار بود استاد دانشگاه پكن هم درباره تعاملات گردشگری دو كشور سخنرانی كند كه ترجیح داد این جایگاه را به استاد پیشكسوتی از كشورش كه در زمینه موسیقی كشورها و تمدن های باستانی تحقیق كرده اختصاص دهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب