BonAir
بن ایر

در گفتگو مجازی مهر مطرح شد؛

ناكارآمدی بسته حمایتی گردشگری برای خروج از بحران كرونا

ناكارآمدی بسته حمایتی گردشگری برای خروج از بحران كرونا

بن ایر: بسته حمایتی كه دولت برای رونق گردشگری و خروج از بحران كرونا پیشنهاد داده به عقیده فعالان گردشگری نیاز به بررسی دارد رئیس انجمن دفاتر مسافرتی خواهان وام با سود تك رقمی و حذف مالیات است.


دریافت 63 MB
به گزارش بن ایر به نقل از مهر، دفاتر خدمات مسافرتی یكی از بخش های صنعت گردشگری بودند كه در سال ۹۸ بواسطه اتفاقات مختلف و بحران هایی كه كشورمان پشت سر گذاشت، گرفتار ضرر شدند چون در بیشتر ایام پروازهای خارجی و داخلی و سفرهای داخلی و خارجی مورد تهدید قرار می گرفت از سیل نوروز ۹۸ گرفته تا ماجرای هواپیمای اوكراینی. از آن طرف درست زمانی كه آنها تصور می كردند نوروز ۹۹ می تواند جبران خسارت شود ویروس كرونا جلوی آنها را گرفت و نه فقط ایران بلكه همه جهان را گرفتار بحران كرد.
برای اینكه باردیگر این صنعت بتواند شكل بگیرد و قسمتی از آن یعنی دفاتر خدمات مسافرتی نیز كمتر گرفتار ضرر شوند و بعد از اختتام بحران بتوانند باردیگر آغاز به كار كنند، تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شد. ولی تیموری معاون گردشگری كشور جزئیات بسته پشتیبانی از صنعت گردشگری در دوران كرونا را اعلام نمود و اظهار داشت: مهلت سه ماهه مالیات شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانكی، امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه كارفرمایی كاركنان شاغل در واحدهای گردشگری، تعویق پرداخت قبوض حامل های انرژی شامل آب، برق و گاز به مدت سه ماه و بعد از آن به صورت اقساطی، امكان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح گام و امكان استفاده از تسهیلات بانكی با نرخ ۱۲ درصد همچون موارد این بسته حمایتی است. همین طور تمدید دوره امهال سه ماهه موارد فوق به شش ماه نیز در دست پیگیری است.
اما حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نقدهایی به این بسته حمایتی دارد وی در گفتگویی كه در فضای مجازی با خبرنگار مهر انجام شد، در این زمینه توضیحاتی داد و بیان كرد: با نادیده گرفتن یا بسته های حمایتی ضعیف، صنعت گردشگری راه به جایی نمی برد. دولت باید كمك نماید كه از این وضعیت خارج شویم. به وزیر میراث فرهنگی نامه ای نوشته ایم تا كمك نماید كه دفاتر روی پای خود بایستند. این نه تهدید بود و نه زیاده خواهی. این درخواستی از دولت می باشد چون معتقدیم اگر كمك نكند، قاعدتاً تا آخر ماه فروردین محكوم به شكست هستیم كمك به دفاتر در واقع كمك به خود دولت می باشد چون اگر خیلی از كاركنان آژانس ها تعدیل شوند، سربار دولت خواهند شد.
وی در ادامه اظهار داشت: امهال سه ماهه برای بیمه ها و حق كارفرمایی به كار ما نمی آید چون الان همه دفاتر تعطیل هستند بلاخره این مالیات ها باید پرداخت گردد ولی ما شروع به كار نكرده ایم كه درآمدی داشته باشیم و بتوانیم آنرا پرداخت نماییم. این وام های اعلام شده نیز در واقع برای ما بدهكاری شمرده می شود.
رفیعی افزود: بسیاری از كشورها وام بلاعوض به فعالان گردشگری خودشان داده اند ما نمی گوییم كه این كار را انجام دهند چون می دانیم كه شرایط اقتصادی دولت خوب نیست ولی می گوئیم وام تك رقمی با تنفس یك ساله بدهید. ما نمی دانیم كرونا چه زمانی ریشه كن می شود ولی باید تا چند ماه دیگر كارمان را به سختی شروع نماییم. باید تا چند وقت دیگر تكلیف پرسنل آژانس ها نیز روشن شود باید از الان كمك كرد كه این پرسنل بیكار شده سربار دولت نشوند. آژانس های مسافرتی نباید دغدغه مالیات داشته باشند. چون زیان دیده اند و درآمدی نداشته اند. ما لنگ بیمه هم نیستیم. آنچه كه برای ما مهمست و دولت هم از آن نفع می برد این است كه وام تك رقمی تعلق بگیرد.
رفیعی همین طور درباره اینكه وزارت میراث فرهنگی و راه درخواست كرده بودند تا آژانس ها و هتل ها جریمه ای بابت كنسلی سفرها از مردم نگیرند و آنرا به مردم برگردانند هم اظهار داشت: حالا ارتباط ما با جهان قطع است حتی برای گردشگری داخلی نیز صورت نمی گیرد و مردم موانعی را در ورودی شهرها به وجود آورده اند كه البته كار درستی بوده است و در این شرایط گردشگری رونق ندارد ما هم خواسته ایم كه دفاتر مسافرتی تعهد جدیدی ایجاد نكنند و اولویت را بر مبارزه با كرونا قرار دهند. تا بعداً اگر این ویروس از بین برود، باردیگر چرخ گردشگری را بچرخانیم. بعضی از دفاتر باز هستند تا بتوانند به مراجعان خود پاسخگو باشند ولی این مساله به مدلول فعالیت صنف نیست. ما فروشنده محصولات هتل و ایرلاین هستیم و با لغو سفرها خیلی از هزینه تورها باید به مردم برگردانده می شد، دراین زمینه نیز هتلداران داخلی همكاری كردند ولی هنوز بسیاری از آژانسداران نتوانستند از هتل های خارجی این هزینه ها را دریافت نمایند. اما از آنجائیكه دفاتر برای جذب رضایت مشتری تلاش می كردند، اهتمام شد كه مسافر را راضی كرده و این هزینه را شخصاً بپردازند. ما توقع داشتیم كه شرایط فورس ماژور اعلام گردد اما این اتفاق نیفتاد چون معتقد بودند كه تبعات خواهد داشت. در این ارتباط خیلی از حقوق دفاتر ما پایمال شد ولی پس از این اتفاقات می خواهیم كه سفارتخانه ها اهتمام كرده و با كمك آنها بتوانیم قسمتی از خسارت ها را جبران نماییم و هزینه هتل های خارجی و یا ایرلاین ها برگشت داده شود.
وی اضافه كرد: قسمتی از این هزینه ها غیرقابل استرداد است اگر چنانچه مبدا و یا مقصد خارج از ایران باشد دیگر نمی توان این هزینه ها را به راحتی به مسافر برگرداند. ما هم بر طبق اسنادی كه در اختیار داریم این مساله را با مسافر در بین می گذاریم در صورتیكه بدانند چرا بعضی از این هزینه ها برگشت داده نمی گردد قانع خواهند شد. با این وجود دفاتری داریم كه از ۵۰ تا صد میلیارد تومان پول به مردم برگردانده اند. عموم دفاتر توانسته اند كه با مردم همكاری كنند بعضی از دفاتر هم بوده اند كه بودجه این نداشته اند تا این اقدام صورت گیرد. آن دفاتری كه هنوز بستانكار هستند، دفاتری بوده اند كه باید پول را از ایرلاین و هتل ها می گرفتند و به مسافر تحویل می دادند.


منبع:

1399/01/23
20:35:02
5.0 / 5
3030
تگهای خبر: پرواز , خدمات , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱