BonAir
بن ایر

كپسول های جنجالی چه شدند؟

كپسول های جنجالی چه شدند؟

به گزارش بن ایر نخستین نمونه از هتل های كپسولیِ وارداتی چهار ماه پیش در ایران رونمایی گردید. نخست گفتند: 200 دستگاه از این كپسول ها در نقاطی از كشور مستقر خواهد شد. ولی حالا مدیران كانون جهانگردی و اتومبیلرانی می گویند: فقط 5 كپسول وارد شده كه مقرر است در فرودگاه استفاده شوند.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، رونمایی از هتل های کپسولیِ وارداتی سروصدای زیادی به پا کرد. مراسم در ساختمان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد و مسؤولان گفتند که مقرر است در فاز اول ۲۰۰ دستگاه از هتل های کپسولی را در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز مستقر کنند. واردات این کپسول ها درست در زمانی صورت گرفت که صنعت گردشگری تحت تاثیر ویروس کرونا به شدت در حال ضرر بود و فعالان این بخش منتظر حمایت دولت بودند. بدین جهت سرمایه گذاری برای وارد کردن چنین محصولی با انتقادهای زیادی مواجه گردید. از طرفی این پرسش مطرح بود که قبل از واردات هتل کپسولی، آیا نیازسنجی و مطالعه ای در بازار ایران انجام شده است و لزوم و توجیه هزینه کرد برای واردات این کپسول ها چه بوده است، آن هم در شرایطی که آمارها نشان میدهد در بهار سال قبل که وضعیت سفر نسبت به امسال عادی بود، بیش از ۷۴ درصد اقامتِ مسافران در خانه بستگان و آشنایان بوده و مجموع سهم اقامتگاه های سازمانی و عمومی (هتل، هتل آپارتمان، متل، مهمانسرا، مهمانپذیر و... ) حدودا ۷ درصد بوده است. بر پایه آخرین داده های مرکز آمار ایران در بهار سال گذشته، ۹ درصد مسافران از ویلا و آپارتمان اجاره ای، ۷ درصد از ویلا و آپارتمان شخصی و ۳ درصد هم از چادر مسافرتی استفاده کردند.
حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهان گردی و اتومبیل رانی ـ که بیشتر انتقادها را نادرست خوانده بود، منکر وارداتِ گسترده هتل های کپسولی شده و اظهار داشته بود: «یکی از موضوعاتی که درباره هتل کپسولی ها انجام خواهیم داد مهندسی معکوس است که به طور قطع، پس از مهندسی معکوس و ساخت انواع هتلهای کپسولی در کشور، شاهد افزایش میزان استفاده از آنها خواهیم بود.» هرچند بعضی از شرکت های دانش بنیان به همین اظهارات هم واکنش نشان دادند و گفتند که طرح های مشابه آنها مورد حمایت قرار نگرفته است و حالا شاهد واردات نسخههایی از آن هستند.
مدیرعامل کانون جهان گردی و اتومبیل رانی که گفته بود ۸۰ نقطه در ایران برای استقرار این هتل ها شناسایی و مقرر است آنها در پایانه های مسافری، فرودگاه ها، بیمارستان ها، ایستگاه های قطار، اکوکمپ ها و مناطق بومگردی مستقر شوند، بعدا اظهارات خودرا اصلاح کرد و اظهار داشت: فقط هشت، نُه یونیت از هتل های کپسولی به کشور وارد شده است.
حالا هادی سجادی راد، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهان گردی و اتومبیل رانی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابتدا در خبری به نقل از او منتشر نمود در فاز اول ۲۰۰ دستگاه از هتل های کپسولی در تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز مستقر می شود، اینک به ایسنا اظهار داشت: لزوما معنای استقرار ۲۰۰ دستگاه هتل کپسولی به معنای این نیست که مقرر است این ۲۰۰ عدد از خارج تامین گردد. فقط ۵ یونیت هتل کپسولی به کشور وارد شده است که برای بومی سازی در دست بررسی و مطالعه توسط شرکت های دانش بنیان است که البته طی مذاکره با شرکت فرودگاه ها مقرر است این یونیت ها برای ارزیابی نظر مسافران و کاربران در فرودگاه مستقر شوند.
وی افزود: ما یک مورد از این هتل ها را در فضای وزارتخانه رونمایی کردیم، محلی نبود که عامه مردم با آن مواجهه داشته باشند. نیاز داریم تجربه کاربران را ارزیابی نماییم. تا چند مسافر در آن مستقر نشوند و از آن استفاده نکنند متوجه ایرادهای آن نمی شویم تا در زمان ساختِ یونیت های داخلی، آنها را برطرف نماییم.
سجادی راد افزود: فعلا مکان منتخب ما فرودگاه است، جایی که سریعتر می توان ارزیابی های لازم را انجام داد. بدین سبب درحال مذاکره با شرکت فرودگاه ها هستیم. ما این هتل ها را در فضای آزمایشی قرار می دهیم تا بازخورد کاربران را ثبت نماییم و نتیجه را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهیم تا در زمان ساخت لحاظ کنند. مثلا ممکنست نور مونیتوری که داخل هتل کپسولی وارداتی نصب شده برای مسافران ایرانی زیاد باشد.
مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره هزینه خرید و واردات این یونیت ها نیز اظهار داشت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واردکننده این هتل ها نبوده است. بخش خصوصی وارد کرده و اساسا اطلاعات را در اختیار بخش مالی قرار داده است. آنها سرمایه گذارانی بودند که تمایل داشتند روی این هتل ها سرمایه گذاری کنند. این شرکت خصوصی ایرانی ۵ یونیت دو نفره با ظرفیت ۱۰ نفر به کشور وارد شده کرده است. بررسی در سایت های جهانی نیز نشان میدهد قیمت هر یک از این یونیت ها بین ۴۰۰ تا دو سه هزار دلار است.
او درباره هزینه ساخت این مدل در داخل کشور و صرفه جویی که خواهد داشت نیز اظهار نمود: هنوز بطور کامل معین نمی باشد، چون فعلا در مرحله بررسی و مهندسی معکوس هستیم.
سجادی راد درباره نحوه مشارکت شرکت های دانش بنیان در ساخت هتل کپسولی در داخل کشور، درحالی که بنا بر اظهارات بعضی از این شرکت ها، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از طرح های آنها حمایت نکرده و واردات را ترجیح داده است، توضیح داد: وقتی هتلی های کپسولی را رونمایی کردیم با موجی از درخواست مواجه شدیم. در نامه ای به معاونت علمی و فن آوری رییسجمهور از شرکت های دانشبیان برای بومیسازی این هتلها دعوت کردیم. برخی از این شرکت ها حالا متمرکز روی نحوه ساخت هتل کپسولی شده اند. اهتمام می شود تمام تجهیزات از داخل تامین گردد. امیدواریم به مرحله ای برسیم که برای هیچ یک از قسمت های این هتل به تامین محصول از خارج کشور نیاز نداشته باشیم.
وی افزود: شرکت های فروشنده نقشه های تولید هتل های کپسولی را در اختیار مشتری قرار نمی دهند، بدین سبب نمونه های وارد شده فرصتی شد برای شرکت های داخلی تا بررسی لازم را برای ساخت و بومی سازی این مدل انجام دهند. تعدادی هم مجموعه صنعتی نیمه دولتی برای تجهیز و تامین قطعات این هتل ها تمایل نشان داده اند.
او درباره اظهارات مدیرعامل کانون در خصوص این که ساخت هتل های کپسولی در توان شرکت های داخلی نبوده است، اظهار داشت: زمانی که ایده هتل های کپسولی عنوان شد و گزارش سازمان جهانی جهانگردی در این زمینه انتشار یافت، بسیاری از شرکتهای دانش بنیان برای ساخت این هتل در داخل کشور تردید داشتند، بیشتر آنها اشاره میکردند که پروسه تحقیقاتی، خریداری نمونه، قالب سازی و... هزینه و زمان بر است. از طرفی موضوع این هتل ها برای آن شرکت ها کمی مبهم بود. پس از این که ما برخی از این یونیت ها را خریداری و وارد کردیم استقبال خوبی شد و خیلی ها پای کار آمدند و تردیدها هم کمتر شد.
مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلراتی درباره ظرفیت تولید کامل این محصول در داخل کشور، اظهار نمود: شرکت های دانشبنیان که تا کنون اعلام آمادگی کردهاند، این مساله را مرحله به مرحله بررسی می کنند. بدنه این هتلها ضدحریق است و باتوجه به این که محل اصلی استقرار آنها معمولا فرودگاه است و استاندارد سختی در این اماکن وجود دارد باید بررسی شود که مواد ساخت را در داخل مطابق با استانداردها می توان تهیه کرد. قرار شده این شرکت ها در هر مرحله که به نتیجه رسیدند به ما اطلاع دهند، ما این مراحل را به تدریج پیش می بریم.
طراحی و معماری هتلهای کپسولی از ژاپن برخاسته است. حدود ۴۱ سال پیش نخستین نمونه از این کپسول ها در شهر اوساکای ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. بعدها چین آغاز به ساخت نسخه های ارزان قیمت برای اقامت مسافران کرد. امکاناتی که در این هتل ها ارائه می شود محدود و متفاوت می باشد، اینترنت، تلویزیون، نور و سیستم تنظیم دمای داخل کابین همچون خدماتی است که داده می شود. این اتاقک ها دستشویی و حمام اختصاصی ندارند و معمولا بار مسافر در قفسه هایی خارج از کپسول نگهداری می شود. این کابین ها ویژه مسافرانی است که قصد اقامت بلندمدت ندارند و می خواهند ارزان سفر کنند.




منبع:

1399/06/15
22:58:40
5.0 / 5
2498
تگهای خبر: آپارتمان , تولید , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵