به گزارش بن ایر مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به كوشش برای رونق گردشگری این استان علیرغم تاثیر نوسانات سیاسی ناشی از نقض ظالمانه برجام در سال جاری، توسعه گردشگری یزد را از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
«سید مصطفی فاطمی» در جریان بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد، با تبریك فرارسیدن ایام بزرگداشت چهلمین سال پیروزی شكوهمند انقلاب، به نقش انقلاب در توسعه ی زیرساخت های گردشگری استان اشاره نمود و اظهار داشت: افزایش تعداد هتل ها و میهمان سراهایی كه تا پیش از پیروزی انقلاب در استان بسیار محدود بود؛ از دستاوردهای چهار دهه عمر پربركت انقلاب به حساب می آید.
وی ادامه داد: هر چند یزد به علت داشتن بافتی پایدار، تاریخی و جهانی، شهری گردشگری در كشورمان تلقی میشود اما نسبت به شهرهای پر رونق و باسابقهی گردشگری مانند اصفهان و شیراز، در زمینه توسعه اماكن اقامتی طی این چهار دهه توسعه بسیار خوبی داشته است و رشد قابل توجه تعداد مراكز اقامتی و تخت های گردشگری نسبت به شهرهای مذكور را برای سالهای آتی پیش بینی می نماییم.
وی اشتغالزایی و توسعه ی گردشگری استان یزد را هم از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه عنوان و تصریح كرد: هرچند در نخستین خیابان كشی های شهر یزد كه در دوران پهلوی اتفاق افتاد، علیرغم مقابله مردم فرهنگ دوست یزد بخش زیادی از بناهای تاریخی یزد تخریب شد و در سال های ابتدایی انقلاب هم برخی تخریب ها در این حوزه را شاهد بودیم ولی در سال های بعد تابحال دولتمردان و مردم به ارزش های این آثار آگاه تر و برای حفاظت آنها سرمایه گذاری های خوبی داشته كه این هم از بركات انقلاب اسلامی بوده است.
فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به رشد توریستهای خارجی استان یزد بعد از انقلاب و بخصوص طی دهه ۹۰ اشاره و اظهار نمود: تعداد توریستهای خارجی كه طی سنوات ۹۰ تا ۹۶ به استان یزد سفر كردهاند، به ترتیب ۹ هزار، ۱۲ هزار، ۲۵ هزار، ۶۰ هزار، ۶۵ هزار، ۱۳۵ هزار و ۱۶۰ هزار نفر بوده است.
وی افزود: هر چند تعداد توریستهای خارجی استان در سه ماهه دوم امسال به دلیل نوسانات سیاسی متاثر از نقص ظالمانهی برجام به شدت كاهش داشت اما در سه ماهه سوم به مراتب وضعیت بهتر از قبل شده است ولی با این وجود پیش بینی می گردد كه امسال تعداد توریستهای خارجی كمتری را نسبت به سال پیش در استان شاهد باشیم.
این مسئول برخی اقدامات این اداره كل در زمینه رونق گردشگری استان را موثر دانست و اظهار داشت: برخی اقدامات كه در زمره برنامه های كوتاه مدت جذب گردشگران از جانب اداره كل میراث فرهنگی انجام شد، رشد ضریب اشغال تختهای اقامتی استان از ۳۰ درصد در سه ماه دوم امسال به ۸۰ درصد در سه ماهه سوم به دنبال داشته است كه عمده ترین این فعالیت ها شامل برگزاری جشنواره های مختلف گردشگری بوده است.
فاطمی در این مورد به برگزاری جشنواره های زردك اردكان، قورمه ی مهریز، انار تفت، زعفران بهاباد، مجسمه ها ی شنی و خرمای بافق و كلوخ رشكوئیه از آغاز سالجاری تابحال اشاره نمود و اضافه كرد: البته جشنواره های متنوع دیگری را هم تا آخر سال جاری و همینطور اوائل شروع سال آینده در دستور كار داریم كه امیدواریم با برگزاری آنها شاهد جذب گردشگران بیشتری به استان باشیم.
وی در نظر گرفتن تخفیفات و امتیازاتی برای سفر و اقامت كاركنان سازمان های طرف قرارداد این اداره كل را هم از دیگر عوامل اثرگذار در افزایش ضریب اشغال تخت هتلها و اقامتگاههای استان عنوان نمود.
فاطمی بر اهمیت نقش رسانه ها و فضای مجازی در تولید و حفظ شاكله ی یزد در نگاه گردشگران تصریح كرد و اظهار داشت: خبرهای خوب فعالان رسانهای و فضای مجازی می توانند نقش مهمی در تولید چهره ی مناسبی برای گردشگران یزد داشته باشد، از این رو از فعالان این حوزه خواهان تولید تصاویری مثبت از یزد در نگاه گردشگران هستیم.