اعتراض معاون گردشگری به گرانی پروازها: سفر از دسترس خارج شده
به گزارش بن ایر بعد از واكنش سازمان تعزیرات نسبت به افزایش نرخ بلیت پروازها در مسیرهای پرمسافر، این دفعه معاون گردشگری به گرانی سفرهای هوایی اعتراض كرد و اظهار داشت كه مدل نرخ گذاری بلیت هواپیما، مزاحم سیاست های كلان سفر شده است و آزادسازی نرخ پروازها، سفر را از دسترس عموم خارج كرده است.
ولی تیموری در گفتگو با ایسنا به روند افزایشی نرخ پروازها و سیاست هایی كه در بخش حمل و نقل هوایی وجود دارد، اشاره نمود و متذكر شد: وقتی قیمت ها بالا می رود رقابت پذیری پكیج سفر از بین می رود و سفر و سیاست هایی كه برای توزیع و ارزان سازی آن داریم با مشكل مواجه می شود.
او درباره تاثیر این جریان بر سفرهای خارجی ایرانیان اظهار داشت: حمل و نقل هوایی یكی از شاخصهای مهم سفر است كه مستقیم از افزایش نرخ ارز تاثیر می گیرد و اثر زیادی هم روی هزینه سفر دارد. بررسی ها و آمارها نشان داده است بخشی از جمعیتی كه هر سال به تركیه یا كشورهای همسایه سفر می كرد، با وجود نرخ ارز، سفر خارجی را حذف نكرده بلكه روش آنرا از هوایی به زمینی تغییر داده است. یا مثلا شهرهای نزدیك تر همچون «وان» جایگزین شهرهای دورتری چون «استانبول» شده است. كافی است یك تعطیلی پیش آید، مرزهای خاكی منتهی به تركیه مملو از مسافران ایرانی می شود. این اتفاقی بود كه در تعطیلات نوروز و عید فطر شاهد بودیم.
وی درباره اثر افزایش نرخ بلیت هواپیما در سفرهای داخلی خاطرنشان كرد: مأموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توزیع سفر در استان های كم برخوردار است، اما وقتی نرخ بلیت هواپیما بدون سیاست افزوده می شود، طبیعتا مردم هم ترجیح می دهند به نقاط نزدیك تر و در دسترس سفر كنند. در واقع نرخ گذاری سفرهای هوایی، مزاحم سیاست های سفر شده است.
ما می گوییم سفر ارزان سفر شود، بلیت هواپیما گران می شود
معاون گردشگری اظهار داشت: در تمام كشورها چند شاخص در مسافرت و هزینه آن اثر می گذارد كه یكی از آنها حمل و نقل است، وقتی ما بعنوان متولی سفر و گردشگری اختیاراتی در این بخش نداریم، نمی توانیم اقدام موثری انجام دهیم. درحالی كه تیر كمان انتقادها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به خاطر گرانی سفر، نشانه گرفته است. سازمان و یا شركت های هواپیمایی هیچگاه از ما درباره قیمت ها یا حتی تعیین مقصد برای برقراری پرواز، نظر مشورتی دریافت نمی كنند. مثلا سیاست ما این است كه مقصدی مثل غرب كشور در دسترس قرار گیرد و یا سفر به نقطه ای تعدیل شود، اما هنگام تعریف خط پروازی، دقیقا برعكس سیاست های ما عمل می شود. در واقع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یكی از اصلی ترین فرایندهای سیاست گذاری و برنامه ریزی سفر، حضور و نقشی ندارد، برای همین اتفاق تعطیلات نوروز رخ می دهد؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می كند سفر باید ارزان شود و همه بخش های خدماتی نرخ ها را تغییر ندهند، اما همان موقع قیمت بلیت پروازها چون در پیك سفر قرار گرفته، با توجیه آزادسازی، به اوج می رسد.
تیموری اضافه كرد: در گذشته به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، كمیته ای متشكل از سازمان هواپیمایی، وزارت امور خارجه و سازمان ما، با هدف تبادلات گردشگری و تعیین مقصدهای هوایی، تشكل شده بود كه دو سه جلسه تشكیل شد و بعد بی سرانجام باقی ماند. این كمیته برای مقاصد خارجی بود، نیاز داریم بار دیگر فعال شود و كمیته ای مشابه برای تعیین مقاصد هوایی داخلی هم شكل گیرد.
او درباره اقداماتی كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای متعادل شدن هزینه های سفرهای هوایی می تواند انجام دهد، اظهار نمود: ما در جلسه های ستاد هماهنگی خدمات سفر برپایه گزارش های دریافتی از مناطق جنوبی كشور در خصوص افزایش بدون نظام قیمت پروازها، به سازمان هواپیمایی معترض شدیم كه قرار شد نماینده تعزیرات در جزایر و برخی شهرهای جنوبی مستقر و مبحث را رسیدگی كند. سیاست گذاری و برنامه ریزی حمل و نقل در سیاست های وزارت راه و شهرسازی تعریف شده و اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر از این وارد مبحث شود، دخالت به حساب می آید در نتیجه اعتراض های ما هم بیشتر حالت سفارش و اخطار دارد.
قدرتی برای مقابله با گران فروشی پروازها نداریم
معاون گردشگری خاطرنشان كرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این قدرت را ندارد كه مانع برخی گران فروشی ها و افزایش نرخ ها در سفرهای هوایی شود. این خلاء قانونی است؛ چون كه قیمت پرواز در مسافرت و گردشگری تاثیر مستقیم دارد اما متولی سفر هیچ نقشی در برنامه ریزی آن ندارد.
وی اظهار داشت: آزادسازی كه به اصطلاح در نرخ گذاری پروازها اتفاق افتاده متاسفانه سبب شده است سفر به وقت نیاز از دسترس عموم مردم بیرون برود.
تیموری با این باور كه شاید مسائل پیش آمده در نرخ پروازها ناشی از تعداد محدود هواپیما باشد، اظهار نمود: آزادسازی نرخ تابعی از عرضه و تقاضا است، وقتی این دو شاخص با یكدیگر هم خوانی ندارد نمی توان از آزادسازی صحبت كرد. شاید برای همین هم بلیت یك مسیر كه ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد در زمان ارائه به یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد.
این مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چارترها كه محل مناقشه است و درباره حذف آن همواره اظهارات نظرهای متفاوتی مطرح می شود، اظهار داشت: تعریف چارتر با اهداف گردشگری می باشد. این قانون رایج دنیا است، پس چگونه است كه سازمان هواپیمایی، چارترها را بدون نظر مشورتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه ریزی و مدیریت می كند و هر از گاهی هم اعلام می كند پرواز چارتری نداریم اما از آن طرف و در عمل می بینیم كه این پروازها انجام می شود. اگر پرواز چارتری مزاحمت ایجاد می كند، یا كلا آنرا برقرار نكنند یا مدیریت و برنامه ریزی آن با مشورت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.
سخنگوی سازمان تعزیرات، در ایام گذشته با بیان اعتراض نسبت به سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، اظهار داشته بود: «هرچه مصاحبه می نماییم و فریاد می زنیم راه به جایی نمی بریم و شركت های هواپیمایی آزادسازی را با رهاسازی اشتباه گرفته اند و برای چندمین بار می گویم وضع قیمت بلیت هواپیما در بعضی خطوط پرمصرف رها شده است و هیچ نظارتی نمی گردد. این ظلم به مردم است و در شرایطی كه قیمت بلیت هواپیما از تهران به مشهد حداكثر ۳۵۰ هزار تومان است چرا برخی روزها به یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد. »
با این وجود سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی شركت های هواپیمایی این اظهارات را كذب خوانده و در واكنش به آن اعلام شد: «به هیچ عنوان فروش بلیت هواپیما رهاسازی نشده و شركت های هواپیمایی سقف و كف قیمتی را رعایت می كنند. به هیچ عنوان در بلیت های «اكونومی» چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیت های «بیزینس كلاس» است كه بلیت های بیزینس مشمول رعایت كف و سقف قیمتی نیست. »
انجمن صنفی شركت های هواپیمایی كه افزایش نرخ سفرهای هوایی را ناشی از مشكل تامین ارز دانسته اوایل تیرماه دامنه جدید نرخ پروازها را اعلام نموده كه در بعضی مسیرها تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. با این وجود سازمان تعزیرات حكومتی اعلام نموده این قیمت ها در بعضی مسیرها بیشتر از سقف تعیین شده و گاه تا ۶ برابر افزایش بوده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب