BonAir
لینک دوستان بن ایر
بن ایر

سرمایه گذاری مشاركتی سازمان زمین شناسی برای شناسایی مناطق با پتانسیل ژئوپاركی

سرمایه گذاری مشاركتی سازمان زمین شناسی برای شناسایی مناطق با پتانسیل ژئوپاركی

بن ایر: مسؤول مطالعات میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور از اقدام این سازمان برای تامین مالی مطالعات تخصصی و تفصیلی مربوط به شناسایی و پتانسیل یابی مناطق در زمینه ژئوپارك بوسیله سرمایه گذاری مشاركتی آگاهی داد.


به گزارش بن ایر به نقل از ایسنا، نازنین بدری با بیان این خبر اظهار نمود: با عنایت به هزینه بر بودن مطالعات تخصصی و تفصیلی مربوط به شناسایی و پتانسیل یابی مناطق در زمینه ژئوپارك، سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور در نگاهی جدید برمبنای وظیفه حاكمیتی خود مبادرت به تامین مالی مطالعات در چارچوب سرمایه گذاری مشاركتی در این زمینه خواهدنمود. این امر مستلزم اعلام آمادگی مناطق و تامین اعتبار سهم مشاركت كننده خواهد بود.
وی ادامه داد: قبل از این مناطق درخواست كننده بطور یك طرفه به تامین اعتبار برای انجام مطالعات مبادرت كرده و این امر هزینه زیادی را برای مناطق در برداشت. طبق رویكرد جدید، در صورت انجام صحیح فرایندها با نظارت سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور بعنوان تنها مرجع حاكمیتی مربوط به مطالعات و شناسایی ژئوپارك ها در كشور، مناطق می توانند فرآیند ژئوپارك شدن را در مدت زمان كوتاهی به نتیجه برسانند.
بدری اشاره كرد: حركت به سمت معرفی و ثبت یك ژئوپارك ابتدا توسط بخش حاكمیتی منطقه میزبان صورت پذیرفته و این كار در مرحله اول با سرمایه گذاری بخش دولتی شروع شده و در ادامه با جذب سرمایه گذار و فعال شدن جامعه محلی و بخش خصوصی ادامه خواهد یافت.
مسؤول مطالعات میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی اشاره كرد: با عنایت به ضرورت حركت منظم كشور در مقوله انجام مطالعات ژئوپارك ها و پرهیز از باردیگر كاری ها و حركت در راه درست فعالیتی، شایسته است فعالیت های تخصصی این حوزه به صورت هدفمند با نظارت سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور دنبال شود.
وی افزود: شكل گیری كارگروه ملی ژئوپارك های كشور با محوریت این سازمان و همكاری سازمان های حفاظت محیط زیست، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و كمیسیون ملی یونسكو، با تدوین برنامه های اصولی درباب شناسایی و معرفی پدیده های منحصربه فرد مناطق و نظارت بر اجرای پروژه های در رابطه با ژئوپارك در كشور (شناسایی/آموزش و پژوهش/بهره برداری/حفاظت) به این فعالیت ها نظام خواهد بخشید.
بدری اضافه كرد: مناطق مستعد بعد از درنوردیدن مراحل مقدماتی و آماده سازی بعنوان ژئوپارك مطابق با برنامه اصولی و صحیح می توانند برای ثبت ملی و سپس جهانی اقدام نمایند.
مسؤول مطالعات میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی اشاره كرد: بدون شك، توسعه گردشگری تخصصی و پایدار بوسیله ژئوپارك ها با فراهم كردن فرصت های جدید برای خیلی از روستاها و مناطق كم درآمد حیات باردیگر می دهد و سبب توسعه این نواحی شده و این سكونتگاه ها را پابرجا نگه می دارد. دارا بودن طرح جامع مدیریتی، حفاظتی و بهره برداری، ارائه تسهیلات و خدمات در سطح استانداردهای ملی و فراملی و مدیریت یكپارچه و هماهنگ و درگیر كردن جوامع محلی در این زمینه می تواند این مناطق را به مقصدی برای توسعه زمین گردشگری (ژئوتوریسم) و طبیعت گردی تبدیل كند.




منبع:

1398/08/10
14:09:59
5.0 / 5
4171
تگهای خبر: آموزش , تخصصی , توریسم , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳