یك مدرس گردشگری در یزد مطرح كرد:
غفلت از ۷۰ درصد توریستهای داخلی ایران
به گزارش بن ایر ایسنا/یزد یك مدرس گردشگری با اشاره به این كه تنها 30 درصد گردشگری ایران مربوط به توریستهای خارجی است، اظهار داشت: در حالی كشور به گردشگری خارجی محدود شده كه ۷۰ درصد توریستهای داخلی كشور در جریان نوسانات سیاسی فعلی كشور، قابل سرمایه گذاری است.
«اشكان بروج» در كارگاه آموزشی ویژه فعالان گردشگری كه روز گذشته در مركز شتاب دهنده پیشگامان یزد برگزار شد، با اشاره به لزوم شناخت گردشگری بعنوان یك صنعت پاك و درآمدزا، اظهار نمود: برای اطمینان از مطلوب بودن این صنعت برای فعالیت و سرمایه گذاری باید بدانیم گردشگری در دنیا اقتصاد چندم است چون كه این مورد نشان خواهد داد كه جایگاه گردشگری در آینده چه روندی خواهد داشت.
وی با بیان این كه در كشورهای بدون منابعی مانند «سنت كیس» گردشگری اقتصاد اول است، اظهار داشت: این صنعت در حالی جایگاه دوم و سوم اقتصاد بعضی از كشورهای توسعه یافته مانند آمریكا و كشورهای اروپایی را از آن خود كرده است كه می تواند به جایگاه اول هم برسد اما به دلیل چالش های موجود و اثرگذار نبودن بر سایر صنعت ها، اقتصاد اول این كشورها نیست.
وی گردشگری را یك صنعت پرچالش و مانع عنوان نمود و اظهار داشت: عوامل انسانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و محیطی از مهمترین عوامل اثرگذار بر این صنعت هستند به صورتی كه هم اكنون هم به دنبال بحران سیاسی كشورمان شاهد ریزش تا ۷۰ درصد تورهای خارجی ورودی كشورمان هستیم.
این مدرس گردشگری ایران را ارزانترین كشور دنیا برای سفر اعلام نمود و اظهار داشت: گاهی این عوامل قابل توجه و مثبت در صنعت توریسم، به دنبال بی توجهی به عواملی كم اهمیت از دست می روند به عنان نمونه هم اكنون مهمترین و اساسی ترین چالش گردشگری برای توریستهایی كه به ایران سفر كرده اند، همچنان سرویس های بهداشتی است.
وی با بیان این كه توریستهایی كه هنوز وارد كشورمان نشده اند درگیر تبلیغات بسیار منفی ضد كشورمان هستند، اظهار داشت: این نوع گردشگران به دنبال نوسانات سیاسی، به كشور سفر نمی كنند یا عواملی مانند برجام هم در محیط سیاسی منجر به تغییرات قابل ملاحظه ای در این صنعت كشورمان شد.
بروج با بیان این كه گردشگری در آینده جزو یكی از صنایع پویا و فنانشده خواهد بود، اطمینان داد كه فعالیت در این صنعت اشتباه نیست و در این رابطه خاطرنشان كرد: تنها حدود ۳۰ درصد از گردشگران كل كشور ورودی كشورهای دیگر هستند و مابقی توریستهای داخلی هستند، بنابراین با وجود نوسانات فعلی سیاسی هم فرصت های بسیار زیادی در این صنعت باقی مانده كه مورد غفلت قرار گرفته است.
وی با بیان این كه تفكر اشتباه درآمدزایی و خرید تورهای خارجی باید اصلاح گردد، اظهار داشت: گردشگری زنجیره بزرگی از فعالیت ها و مشاغل است ولی ما آنرا به توریستهای خارجی و تورهای خارجی محدود كرده ایم در حالیكه می توانیم روی ۷۰ درصد توریستهای داخلی سرمایه گذاری نماییم.
این مدرس گردشگری علت عمده سفر در دنیا و ایران را تفریح و خوش گذارنی دانست و اظهار داشت: افراد برای عواملی شامل بازدید از اقوام و اَشنایان، سلامت، خرید سوغاتی و فرهنگ ها، مذهب و كار به سفر می روند كه هر كدام فرصت های بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال در این صنعت فراهم می آورد.
وی با اشاره به وجود ۱۰ درصد مشاغل دنیا در حوزه گردشگری، خاطرنشان كرد: این نسبت در بعضی از كشورها مانند تایلند یك به چهار است یعنی به ازای هر چهار شغل یكی از آنها به گردشگری اختصاص دارد، این نسبت در ایران هم از یك به ۱۱ هم اكنون به یك به ۱۴ رسیده است.
بروج از توجه به گردشگران چینی بعنوان یكی از مهمترین گردشگران دنیا یاد كرد و اظهار داشت: گردشگران اروپایی تعداد كمتر اما با هزینه كرد بیشتری سفر می كنند اما گردشگران چینی با تشكیل ۳۰ درصد از جمعیت گردشگران دنیا از تعداد بیشتری برخوردار می باشند هرچند كه كمتر از دیگر گردشگران هزینه می كنند.
وی از ادغام استارتاپ ها و شركت های فعال در حوزه گردشگری و سیار بخش های این حوزه بعنوان راهكار حفظ بقا و توسعه صنعت توریسم در كشورمان اطلاع داد و اظهار داشت: در دنیا هم شركت ها بزرگتر سایر شركت ها را تحت پوشش و حمایت خود در می آورند و با تغییر عنوان یا ادغام عنوان ها به سرمایه فعالیتهای خود، توسعه می بخشند.
این مدرس حوزه گردشگری با اشاره به برخی مقاومت ها از جانب فعالان این حوزه در كشور برای ادغام شدن، اظهار داشت: متاسفانه به علت آموزش ندیدن در كار تیمی فعالان این حوزه هنوز نتوانسته اند ادغام شوند اما در صورت نیاز، كار تیمی را یاد خواهند گرفت.
وی با تاكید بر این كه فعالان این حوزه نباید به پشتوانه مالی دولت امیدوار باشند، اظهار داشت: اگر دولت ها هیچ سنگ اندازی به خصوص در زمینه اعطای مجوزها نداشته باشند، فعالان گردشگری باید بدون پشتوانه مالی دولت ها در این حوزه ایده های خویش را به اجرا برسانند.
این فعال گردشگری كشور در بخش دیگری از سخنانش با تاكید بر لزوم آگاه سازی جامعه محلی در زمینه توسعه گردشگری، تصریح كرد: گاهی یك سری مشكلات مانند پیاده محور نشدن بافت تاریخی و همگانی نشدن دوچرخه در یزد با آگاه كردن جامعه محلی و به مرور قابل حل است از طرفی باید همت مسؤلان هم وجود داشته باشد چون كه در رشت و تهران همت زیادی كه از جانب مسؤلان شد كه توانست منجر به ایجاد گذر پیاده روی و گردشگری شب شود.
بروج در انتها هم تصریح كرد: فعالان گردشگری باید منابع موجود و ظرفیت ها را شناسایی و با بكارگیری و ایجاد اشتغال برای اهالی محلی و بومی منجر به گسترش این صنعت شوند چون كه گردشگری یك سنعت پویا و در حال رشد است و باید همواره آنرا توسعه بخشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب