چند پرسش درباره سیمرغ های فجر
بن ایر: بعد از كش وقوس های فراوان و طرح انتقاداتی درباره ساخت سیمرغ جشنواره های فجر در خارج از كشور، امسال سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر توسط معاونت صنایع دستی تولید شد؛ هرچند باز هم انتقادهایی درباره صنعتی بودن یا میزان زیبایی این سیمرغ از طرف بعضی از كارشناسان مطرح شده، برخی اعتقاد دارند كه صرف تولید تندیس سیمرغ در داخل كشور، به نوبه خود گام بزرگی شمرده می شود.
هیاس حسینی، هنرمند فعال در حوزه شیشه و دارای مدرك درجه دو هنری از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران همچون هنرمندانی است كه معتقد می باشد تندیس سیمرغ بلورین سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر چندان دارای خاصیت های صنایع دستی نیست و درباره صنعتی بودن آن شبهاتی وجود دارد.
وی در گفت وگویی با ایسنا اظهار نمود: من تندیس را از نزدیك ندیده، فقط تصویر آنرا مشاهده كرده ام و طبیعتاً از روی عكس نمی توان قضاوت كاملاً درستی داشت؛ اما برمبنای آنچه در تصویر دیدم، تندیس جشنواره یك بلوك شیشه ای ساده است كه به روش های صنعتی همانند دستگاه های لیزر تولید شده است. این در حالیست كه تندیس واقعی باید با تكنیك ریخته گری ساخته و باید یك فرورفتگی در كار دیده شود.
حسینی اشاره كرد: اگر حالت اول و كار صنعتی باشد كه این سبك اثر را بیشتر از ۱۵ سال است زیر پل كالج می فروشند و نیازی به این همه سر و صدا نداشت. بااینكه باتوجه به آن چیزی كه در تصویر دیدم حدودا مطمئن هستم كه این تندیس فرورفتگی ندارد و اثر تولیدشده صنعتی است.
این هنرمند شیشه گر در ادامه سخنان خود به طرح این پرسش ها پرداخت كه چرا برای ساخت این تندیس با وجود تعداد زیادی هنرمند شیشه گر، این پروژه به دست یك شركت سپرده شد یا اینكه چرا فراخوانی منتشر نشد تا هنرمندان طرح هایشان را ارائه دهند؟ چرا از كارشناسان شیشه گر كمك گرفته و نظرات كارشناسی آنها پرسیده نشد؟
حسینی سپس به مشكلات ریشه ای در معاونت صنایع دستی اشاره و اظهار نمود: خیلی از مشكلات این حوزه ریشه دار هستند و تا زمانی كه برای آنها راهكارهای قطعی در نظر گرفته نشود، نمی توان به سایر مشكلات موجود پرداخت. بعنوان مثال معاونت صنایع دستی به سبب دادن اعلام آمار و ارقام های بالا كاری كرد كه گریبان خودش هم گرفته شود؛ چونكه این آمار و ارقام های بالا موجب طرح بحث ضرورت لغو معافیت مالیاتی از این حوزه عنوان شد.
او تصریح كرد: بطور كلی نمی توان به آمارهای اعلام شده از طرف معاونت صنایع دستی اعتماد كرد، ولی حتی اگر درست هم باشند یكی از علل بالا بودن این آمار خصوصاً در حوزه تعداد فعالان حوزه صنایع دستی این است كه شركت های صنعتی را وارد حوزه صنایع دستی كردند و این اقدام بزرگ ترین خیانت به این حوزه محسوب می شود؛ شركت هایی كه ۹۰ درصد كارشان با ماشین انجام می شود و ۱۰ درصد هم به خاطر اینكه مدیران صنایع دستی را راضی نگه دارند، به تولید صنایع دستی می پردازند.
حسینی همین طور با اشاره به اینكه «مطالبه گران حوزه صنایع دستی كارشناس و باسواد نیستند و به خاطر دریافت برخی تسهیلات سكوت می كنند»، اشاره كرد: آنچه كه در این عرصه می تواند موثر و موجب رشد باشد، انجام كارهای بنیادی است و این درحالی است كه اقداماتی كه در حوزه صنایع دستی انجام می شود، بیشتر مسكن هستند و اغلب جنبه نمایشی و آمارسازی دارند.
اما در عین حال حسین بختیاری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بر این باور است كه تولید تندیس سیمرغ جشنواره فیلم فجر در داخل كشور با وجود نقصان های احتمالی كه دارد اقدام ارزشمندی است.
او دراین زمینه به ایسنا اظهار داشت: اگر به یاد داشته باشید سال قبل تندیس های جشنواره فیلم فجر از كشور امارات فرستاده و انتقادهای زیادی نیز دراین زمینه عنوان شد. بدین سبب اینكه امسال ساخت تندیس جشنواره در داخل كشور انجام شده است، به خودی خود گام بزرگی شمرده می شود.
او افزود: بطور كلی هر كاری همواره با نقصان ها و امتیازهایی هم راه است كه این تندیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. فكر می كنم باید به كسانی كه این دفعه تصمیم گرفتند نگاهشان را از بیرون بردارند و به سمت داخل بیاورند، فرصت بیشتری بدهیم.
بختیاری اشاره كرد: من تندیس را از نزدیك ندیده ام و نمی خواهم درباره آن اظهارنظر كنم، اما فكر می كنم اینكه محصول ایرانی در جشنواره ایرانی و انقلابی به برندگان هدیه داده شود، اقدام مثبتی است؛ البته این كار هیچ امتیازی ندارد و در واقع انجام وظیفه است.
او اشاره كرد: البته باید به این نكته نیز توجه داشت كه یكی از دلایلی كه این كار با ضعف هایی همراه شده، زمان است. متاسفانه مسئولان دیر تصمیم می گیرند كه یك كار ایرانی تولید كنند. شاید برای سفارش كار در خارج از كشور از مدت ها قبل برنامه ریزی كنند، اما برای تولید داخلی كار را تا لحظه آخر به تعویق می اندازند. همین طور در این مورد به خصوص مصداق نداشته باشد، اما بطور كلی گاهی نیز در بین مسئولان این رویكرد وجود دارد كه یك كار داخلی با كیفیت نامرغوب را معرفی كنند تا به نفع خودشان نتیجه بگیرند و بگویند تولید داخل خوب نیست.
این كارشناس و تولیدكننده حوزه صنایع دستی در پاسخ به این پرسش كه آیا تندیس این دوره از جشنواره فیلم فجر، از تولیدات صنایع دستی یا صرفاً یك كالای صنعتی است، اظهار داشت: شركتی كه شنیده می شود این تندیس را ساخته است، علاوه بر كار صنعتی، صنایع دستی نیز تولید می كند و مجوز و پروانه تولید صنایع دستی را هم دارند.
او درانتها اشاره كرد: مطمئن هستم كه اگر از همین الان برای سال آینده تصمیم گرفته شود این امكان وجود دارد كه تمام ضعف های مطرح شده برطرف و علاوه بر این امتیازهای ویژه ای نیز برای سیمرغ بعدی در نظر گرفته شود؛ مشروط به اینكه بار دیگر تصمیم گیری ها را به لحظه آخر موكول نكنند.
منبع: بن ایر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب