BonAir
لینک دوستان بن ایر
بن ایر

این منبر چوبی هفتصد ساله چرا واجد ثبت ملی شد؟

این منبر چوبی هفتصد ساله چرا واجد ثبت ملی شد؟

به گزارش بن ایر ایسنا/سمنان مبر چوبیمسجد امام حسین(ع) با قدمتی بیشتر از 700 سال، واجد ارزش لازم برای ثبت در آثار ملی كشور شناخته و در شمار لیست بلندبالای میراث فرهنگی كشورمان به ثبت رسید.


مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: منبر چوبی دوره ایلخانی در لیست آثار ملی به ثبت رسید.
به گزارش مهدی جمال با بیان این خبر اضافه كرد: بعد از بررسی اسناد و مدارك، پرونده این اثر كه در دفتر ثبت و حریم اداره كل تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در نشست كمیته ثبت ملی آثار منقول كشور با تأیید و تصویب اعضای شورایعالی ثبت در لیست میراث ملی به ثبت رسید.
وی اظهار داشت: این منبر در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار دارد كه در این مسجد محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان خود نمایی می كند كه به شماره 1994 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.
جمال اضافه كرد: این منبر به دلیل سایز كوچك آن فاقد پله و نوع اتصالات در این منبر از نوع كوم و زبانه است و ضمن رعایت سادگی در ساخت دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی می باشد.
وی اظهار داشت: در قسمت میانی منبر تاریخ ساخت بدین گونه ذكر شده است: ربیع الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه: كه ترجمه آن سال 727 ه. ق را نشان داده است كه همان دوره ایلخانیان است.
این مدیر مسوول افزود: در قسمت پایینی منبر نام سازنده منبر كه، كتبه العبد محمدبن ابوبكر خلیل بیابانكی و ابنه فخر الدین حك شده، نوشته شده است.
مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه كرد: در دو طرف ستون های چوبی منبر كه محل نشستن واعظ است عبارت لا اله الا الله و محمدا رسول الله ذكر شده است.
روستای جوین در 42 كیلومتری شهر سرخه مركز شهرستان سرخه در استان سمنان واقع شده است.



1398/12/19
21:21:16
5.0 / 5
3417
تگهای خبر: تاریخی , فرهنگ , كشور , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳