نوروز در نصف جهان گردشگران چه تجربه ای از اصفهان 1404 با خود بردند؟
بن ایر: بن ایر: نوروز 1404، اصفهان شاهد تجربیات متفاوت مسافران بود؛ از لحظات خاطره انگیز تا نقدهایی از خدمات، این گزارش روایت مسافران از سفر به نصف جهان است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها – کوروش دیباج: نوروز، پررنگ ترین فصل گردشگری داخلی در تقویم ایران است؛ فرصتی ملی برای سفر، تجربه، و لمس تنوع فرهنگی در گستره ای به وسعت یک سرزمین. در این بین، اصفهان همیشه یکی از مهم ترین مقصدهای سفر نوروزی بوده است؛ شهری که نه فقط با ظرفیت تاریخی و فرهنگی اش شناخته می شود، بلکه بواسطه زیرساخت های گردشگری، توان میزبانی از موج گسترده مسافران را دارد.
نوروز ۱۴۰۴ اما تجربه ای متفاوت در پرونده گردشگری اصفهان بود. از یک سو، هم زمانی آن با ماه مبارک رمضان شرایطی خاص برای برنامه ریزی و مدیریت سفر ایجاد کرد و از طرف دیگر، انتظار بالا برای حفظ کیفیت خدمات، فضاهای شهری و رضایت عمومی مسافران، بار دیگر نگاه ها را به طرف عملکرد این کلان شهر توریستی برد. این گزارش تلاشی است برای ثبت قسمتی از تجربه مسافران نوروزی در اصفهان؛ روایتی میدانی از دیدگاه ها، واقعیت ها و آن چه از این سفر در ذهن ها باقی ماند.
اصفهان همیشه دیدنی است
لیلا و ساسان، زوجی اهل رشت که برای دومین بار به اصفهان سفر کرده اند، می گویند: دلمان برای میدان نقش جهان تنگ شده بود. حتی اگر زاینده رود خشک باشد، معماری و تاریخ این شهر هنوز نفس گیر است.
لیلا ادامه می دهد: فقط ای کاش کمی نظم ترافیکی بهتر بود. برای پارک خودرو در نزدیکی سی وسه پل کلی وقت از دست دادیم.
خانم تقوامنش، معلم ادبیات، بیشتر مجذوب فضاهای فرهنگی شهر اصفهان در روزهای نوروز شده بود، او به خبرنگار مهر می گوید: هر روز عصر نمایش های خیابانی کنار سی وسه پل اجرا می شد؛ هنرمندانی با لباس های سنتی، دیالوگ هایی از دل شاهنامه یا نمایش هایی از آیین های نوروزی. واقعا دلنشین بود. حس کردم شهر می خواهد چیزی فراتر از آثار تاریخی اش به ما نشان دهد؛ اصفهان، خودش یک صحنه تئاتر بود.
شیرینی خوشمزه بود، ولی گران!
رضا، مسافری از کرمان، درباره ی تجربه خرید در اصفهان می گوید: اصفهان بدون گز و سوهان عسلی کامل نمی شود! ما چند بسته خریدیم، واقعا خوش طعم بود، ولی قیمتش نسبت به سال قبل حدودا چند برابر شده بود. البته کیفیت هم بالا رفته بود، اما برای خانواده هایی که تعداد زیادی سوغاتی می برند، این مساله می تواند سنگین باشد.
او همین طور اشاره ای به گرانی غذاها دارد: یکی از بهترین غذاهای سنتی که خوردم، در حوالی میدان نقش جهان پس از افطار بود، ولی قیمت غذاها بالا بود. نه این که غیرمنطقی، ولی وقتی چند وعده پشت هم هزینه می کنی، تفاوت را احساس می کنی. فکر می کنم اگر برای خانواده ها بسته های گردشگری با تخفیف طراحی شود، همه راضی تر خواهند بود.
شهر تمیز، منظم و پر از رنگ بود
مریم، مسافر جوانی از بندرعباس، با تحسین درباره ی جلوه های شهری اصفهان در نوروز ۱۴۰۴ به خبرنگار مهر می گوید: من قبلاً اصفهان نیامده بودم و تصورم یک کلانشهر آلوده و محاصره در دود و آلودگی هوا بود، اما برعکس، همه جا گل کاری شده بود. در میدان نقش جهان، حاشیه خیابان ها و حتی فلکه ها، گل های رنگی چیده بودند که با نورپردازی شبانه، چشم نوازتر هم می شد.
او ادامه می دهد: حتی نقاشی دیواری هایی که امسال در بعضی نقاط شهر دیده می شد، حس هنری و زندگی داشت. گاهی فکر می کردم این شهر فقط به عشق زیبایی زندگی می کند.
روزه داری و گردشگری؛ تجربه ای تازه برای میهمانان نوروزی
هم زمانی نوروز با رمضان، تضاد جالبی در فضای شهر به وجود آورده بود. برخی از بازدیدکنندگان این فضا را معنوی تر توصیف کردند. ندا که اهل استان مرکزی شهر اراک اظهار داشت: خیلی جالب بود که برنامه های فرهنگی در مساجد تاریخی با حال و هوای رمضانی ترکیب شده بود. حس متفاوتی داشت.
نارضایتی پنهان در بین لبخندها
در ایام نوروز، رانندگان تاکسی نقش برجسته ی در جابه جایی مسافران دارند. علی، راننده تاکسی در پایانه مسافربری کاوه، با خنده ای تلخ می گوید: ما خوشحالیم که مسافر هست، اما شلوغی شهر و نبود برنامه ریزی درست ما را کلافه کرده. خیلی ها مسیرها را نمی دانند و ترافیک وحشتناک شده بود.
فروشندگان بازار قیصریه و اطراف میدان نقش جهان، نوروز امسال را «نسبتاً خوب» توصیف کردند.
رضا، فروشنده میناکاری، می گوید: حجم توریست خوب بود، ولی خریدها محدودتر از سالیان قبل شده بود. مردم بیشتر تماشا می کردند تا خرید.
او گرانی و کاهش قدرت خرید مردم را عامل اصلی کاهش فروش می داند. با این وجود، برخی کسبه از افزایش فروش آنلاین در روزهای نوروز هم خبر دادند.
اصفهان هنوز محبوب است
نوروز ۱۴۰۴ برای اصفهان، آزمونی بود از جنس تجربه محوری گردشگری؛ جایی که زیبایی های تاریخی و فرهنگی بازهم نقطه قوت شهر ماندند، اما خواسته های جدید گردشگران، نیاز به بروزرسانی نگاه ها را به وضوح نشان داد. مسافران در کنار لذت از فضاهای اصیل و لحظاتی خاطره انگیز، با چالش هایی همچون گرانی اقامت و خوراک نیز مواجه بودند؛ چالش هایی که بااینکه مانع سفر نشدند، اما بر کیفیت ادراک شده آن تأثیر گذاشتند.
با این حال، روایت غالب مسافران، حکایت از رضایتی کلی دارد؛ رضایتی که بالاتر از آنکه حاصل تبلیغات یا بسته های رسمی گردشگری باشد، ریشه در شخصیت فرهنگی اصفهان، حس زنده بودن فضاهای عمومی و ظرفیت مردمی شهر برای میزبانی دارد. اگر شهر بتواند میان زیبایی ذاتی اش و مدیریت خدمات گردشگری، تعادلی پایدار برقرار کند، بدون تردید جایگاهش در نوروزهای آینده نه فقط حفظ خواهد شد، بلکه تثبیت شده تر از همیشه خواهد بود.
منبع: بن ایر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب